OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren
7 februari 2019

Professional aan het woord: Luke Andries is werkzaam als Online Contentspecialist op het Ministerie van Financiën

door Desiree van Lieshout

Luke Andries ging via OnlyHuman de uitdaging aan om social media verder uit te bouwen binnen het ministerie van Financiën. Hij adviseert het ministerie over de inzet van social media en maakt zelf allerlei creatieve content zoals video’s en korte animaties.  Daarnaast  bedenkt hij ook de tweets voor minister Wopke Hoekstra van Financiën. OnlyHuman sprak met Luke over deze creatieve tak binnen het communicatie vakgebied. Waar houdt hij zich als content specialist zoal mee bezig en welke kansen ziet hij voor de toekomst? Welke meerwaarde heeft het voor organisaties om deze expertise zelf in huis te halen in plaats van uit te besteden?

Sneller inspelen op actualiteit

‘Bij social media draait alles om actualiteit. Alles wat een dag later wordt gepost, is vaak eigenlijk al te laat. En dat is precies waar mijn rol binnen het ministerie van Financiën een toegevoegde waarde biedt: de snelheid van handelen. Als we bijvoorbeeld een videoproductiebedrijf moeten inschakelen om de video te maken, dan zit er behoorlijk wat tijd tussen de aanvraag en het eindproduct. Omdat ik zelf de scripts maak, de beelden schiet en de montage doe, kan ik het binnen enkele uren online plaatsen. Daarnaast heb ik aan een paar woorden genoeg, omdat ik mij dagelijks met de inhoud bezighoud. Ik weet direct waar het over gaat.‘

 

Hier is een voorbeeld te zien van een verslag van een actie tegen belastingfraude op De Dam in Amsterdam. Dezelfde dag kon het verslag nog gepubliceerd worden.

 

‘Steeds vaker contentrooms en newsrooms’

‘Ik denk dat de vraag naar communicatieprofessionals met dit specialisme alleen maar gaat toenemen. Ministeries en bedrijven willen in deze tijd direct inspelen op actualiteit en dan moet er snel geschakeld worden. Daarom worden er steeds vaker zogenoemde newsrooms of contentrooms opgericht binnen organisaties. Hier komen diverse disciplines samen zoals content specialisten, media analisten, social media monitoring, speechwriters en redacteuren van interne communicatie. Deze kruisbestuiving heeft als bijkomend voordeel dat gemaakte content vaker wordt hergebruikt op andere platformen. In het bedrijfsblad staan namelijk fantastische verhalen van collega’s die ook voor de buitenwereld interessant zijn. En mij kan dan weer gevraagd worden om een video erbij te schieten.’

 

‘Geen dag is hetzelfde’

‘De ene dag film ik tussen de leden van de Eerste Kamer terwijl een pakket wetten wordt aangenomen en de andere dag film ik letterlijk tussen miljoenen uien tijdens een werkbezoek van de minister aan ’s werelds grootste uienexporteur in Zeeland. Ik kom op plaatsen waar ik normaal nooit zou komen. Dat maakt het werken voor de minister en het ministerie erg leuk. Geen dag is hetzelfde als online contentspecialist bij Financiën!’

 

De rol van OnlyHuman

‘In mijn vrije tijd was ik altijd al bezig met grafische software zoals Photoshop en Final Cut Pro, maar minder in mijn werk. OnlyHuman ziet kansen die je zelf niet direct ziet. Dat is voor mij de toegevoegde waarde. Je  maakt  hierdoor eerder een stap in een andere richting. In dit geval gaf het mij de kans om me verder te ontwikkelen in het maken van videocontent. En zo blijf ik mij steeds ontwikkelen als communicatieprofessional!’


Luke Andries is alles in één: communicatieadviseur, cameraman, video-editor, social media specialist en vormgever. Wil jij ook ontdekken waar jouw passie en talenten liggen en welke organisatie bij jouw talenten past? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar de juiste match.  


OOK INTERESSANT
woensdag 12 september 2018
Professional aan het woord: Imce Hofman. communicatieadviseur weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere
vrijdag 29 juni 2018
Professional aan het woord: Joan Gebraad is gedetacheerd als webredacteur
Chat met ons via WhatsApp