OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren
17 juni 2016

Storytelling gaat om gevoel

door Mariska Lokker

Storyteller Jeroen van  Hoek trapt de kennissessie meteen goed af: ‘Wat doen verhalen volgens jullie?’ vraagt hij aan de aanwezigen, waaronder communicatie- en mediamensen van Microsoft, ministerie van Defensie, UNICEF en PostNL.

 

Inspiratie, raken, beïnvloeden, worden het meest genoemd. ‘En is een verhaaltje vertellen dan ook storytelling?’, wil Jeroen weten. Nou nee, vindt iedereen. ‘Het is een serieus communicatiemiddel. Een verhaaltje vertellen doe je voor het slapengaan.’

 

Retorica
Jeroen neemt ons mee in de wereld van retorica, ook wel de kunst van het overtuigen genoemd. Het gaat over ethos (ik), pathos (de ander) en logos (de feiten). En over de drie pijlers van storytelling:

1. Geen focus, geen resultaat: zorg er altijd voor dat je weet wat je wilt bereiken met je verhaal.
2. Voeg structuur toe voor de spanning. Je kunt daarbij gebruiken maken van een verhaalstructuur.
3. Gebruik zintuigen en emoties: die zorgen ervoor dat je verhaal echt gaat leven bij de toehoorder.

 

Bewegend beeld en tekst
Online storytelling richt zich vooral op bewegend beeld en tekst. Volgens Jeroen is storytelling met alleen foto’s lastig: je hebt tekst nodig om de foto’s te duiden. Een foto vertelt misschien wel meer dan duizend woorden, maar dat is dan vooral het verhaal in het hoofd van degene die ernaar kijkt. Als je het inzet als communicatiemiddel, moet het ook ergens toe leiden: een resultaat hebben.

 

storytelling

Erik Heideman (AWVN) moet door alleen af te gaan op reuk, gevoel en geluid, vertellen wat hij in zijn handen heeft. Zónder te benoemen wat het is (een springtouw). Nog best moeilijk!

 

Maak je organisatie menselijk
Corporate storytelling wordt steeds vaker ingezet. Omdat organisaties meerdere doelgroepen hebben, zowel intern als extern, raadt Jeroen aan om niet één verhaal te vertellen, maar verschillende kleine verhalen die dan samen een geheel vormen. Je kunt een corporate verhaal starten door de organisatie ‘menselijk’ te maken: is je bedrijf een man of een vrouw? En hoe ziet die persoon eruit? Waar is hij of zij gevoelig voor?

 

Heilig vuur
De belangrijkste tip die Jeroen meegeeft is: het moet echt zijn. Door verhalen die onoprecht zijn, gemaakt of ‘te glad’, prikken mensen meteen heen. Ook moet je verhalen blijven herhalen, en ervoor zorgen dat er gevoel in zit. Of beter nog: heilig vuur! En is storytelling je serieus: huur dan ook een goede journalist of tekstschrijver in om je verhaal te vertellen. Het is immers een vak.

 

Natuurlijk willen we jullie de mooiste voorbeelden die voorbij kwamen in de sessie niet onthouden!

 

Podcast Serial
Een podcast die volledig draait om de zaak van de moord op studente Hae Min Lee in Baltimore.

https://serialpodcast.org
Bobby’s Gin

PostNL vaderdag

Bastiaan Everink

Amnesty International

The Immortal life of Henrietta Lacks

Peter van Uhm

John Lewis’ Man on the moon

Dove commercial

Look at me campagne van Womens’ Aid

 

 

 

 


OOK INTERESSANT

maandag 14 juli 2014

Cases & testimonials

maandag 21 december 2015

De Zonnebloem: van oubollig naar relevant