Ga naar OnlyHuman home

Goede communicatie bij maatschappelijk moeilijke onderwerpen | 113

Blog

113 – Een nummer dat misschien wel bekend klinkt. Net als 112, gaan de gesprekken op dit nummer over leven en dood. Op het nummer bereik je namelijk de hulplijn suïcidepreventie. Met meer dan tweehonderd mensen werken Jochum Veerman – manager Marketing en communicatie bij 113 – en Mirella Bhagwadin – interim sr. communicatieadviseur – samen aan het vergroten van hun bereik om zo veel mogelijk mensen te helpen, waaronder de Landelijke Agenda Suïcidepreventie. In gesprek met Karin Schaub, Sales Consultant bij OnlyHuman, vertellen ze hierover. “Mensen helpen doen we op twee manieren: 113 wijd bekend maken en individuen in staat stellen het gesprek te voeren.”

“Je kunt geheel anoniem, 24 uur per dag, chatten en bellen met hulpverleners wanneer je suïcidale gedachten hebt”, legt Jochum 113 uit. Het is een dienst die de afgelopen jaren in gebruik is toegenomen. “Mensen weten ons steeds beter te vinden en daar zijn we natuurlijk heel blij mee. Hoe meer mensen ons vinden, hoe meer mensen we hopelijk kunnen helpen met het vinden van een (andere) oplossing”, aldus Jochum, die sinds mei 2021 werkzaam is bij de organisatie. “Het is een meer reactieve vorm van hulpverlening. Preventie gaat veel verder dan alleen deze gesprekken. Door meer en meer zichtbaar te zijn, maken we het voeren van een moeilijk gesprek over toch een lastig onderwerp, toegankelijker.”

Mirella Bhagwandin, Karin Schaub en Jochum Veerman

Maatschappelijk impact met je voeten in de klei

In het werk van 113 komen mentale gezondheid en maatschappelijk belang samen. De reden voor Mirella om zich aan te sluiten bij het team, dat door de snelle groei en in een zwangerschapsverlof op zoek was naar een allround en zeer ervaren communicatieadviseur.

Het was een nieuw onderwerp voor me, waardoor je heel snel, heel veel leert. Veel verschillende opdrachten en projecten, die allemaal om overkoepelende programma- of individuele projectcommunicatie vragen.

“Het is continu schakelen tussen operationeel, strategisch en tactisch.” Kerntaak van Mirella was de landelijke agenda van suïcidepreventie ondersteunen en uitbouwen. De agenda wordt gesubsidieerd vanuit het ministerie van VWS en bestaat uit de plannen tot en met 2025 om suïcidepreventie op alle noodzakelijke plekken in Nederland te krijgen. Plekken die, mede door de eenzaamheid die tijdens de pandemie ontstond, snel toenamen. Het is een ambitieuze agenda en dat betekent: met je voeten in de klei. “Ik updatete website, stuurde mailings rond, volgde lijntjes op die al waren uitgezet. Werd er een webinar georganiseerd, dan dacht ik mee. Waren er handjes nodig op een nieuwe campagne, dan stak ik ze uit de mouwen.” Ze zochten een allround communicatiespecialist, en die kregen ze.

Krachtige communicatie rondom een gevoelig onderwerp

Communicatie rondom het suïcide is niet eenvoudig. “Het is een delicaat onderwerp. Dat we dit niet schuwen en we het meer bespreekbaar willen maken, betekent niet dat je zomaar alles kunt zeggen”, legt Jochum uit. Vanuit 113 zijn er dan ook duidelijke richtlijnen opgesteld over wat wel en niet kan, juist vanuit de gedachte handvatten te bieden. “Aan het team zelf, maar ook aan journalisten of anderen die aandacht aan het onderwerp besteden. Op onze site staan de mediarichtlijnen als advies, met praktische tips. Het helpt om duidelijk en concreet te communiceren.”

Strategische en zorgvuldige aanpak voor beter bereik en resultaat

“Belangrijk is dat we goed nadenken hoe en waar we zichtbaar zijn. Daarvoor doen we ook onderzoek. Zo weten we inmiddels dat mannen van middelbare leeftijd de grootste risicogroep is als het gaat om suïcide en tegelijk de groep die 113 het minst weet te vinden. Daar duiken we in: wat speelt er bij hen en welke campagnes kunnen we daarop richten zodat ze het gesprek aangaan met mensen in hun omgeving? We pakken dit zorgvuldig aan en zoeken ook actief samenwerkingen met andere organisaties op. We moeten echt in de haarvaten van de samenleving opereren. Suïcidale gedachten kunnen vanuit verschillende situaties en op verschillende fases en momenten in je leven ontstaan. Zo is er nu “Project Storm”, waarmee we al op middelbare scholen het onderwerp aankaarten. Maar de nauwe samenwerking met de schuldsanering is minstens zo bijzonder en relevant. Zorgen om geld zijn een belangrijke aanleiding voor suïcidale gedachten en door dit proces menselijker te maken, maken we een donkere periode iets lichter,” aldus Jochum.

Durf te vragen

We hebben als organisatie uiteindelijk 2 belangrijke doelen: 113 wijd bekend maken en individuen in staat stellen het gesprek te voeren.

“Beide doelen realiseren we stukje bij beetje. Steeds vaker zien we dat bij het onderwerp een verwijzing naar 113 komt. Ook dat helpt. Voor individuen hebben we de “vraag maar”-training ontwikkeld. Dit gaat om het gesprek tussen volwassenen onderling, maar ook tussen ouders en kinderen. Het allerbelangrijkste is dat je comfortabel wordt met het onderwerp en te leren hoe je het kunt benoemen. En dat vergt oefening.”

Communicatie van mens tot mens

Het meest memorabele moment voor Mirella in haar tijd en rol bij 113, was de week voorafgaand aan world suicide prevention day. “We organiseerden een roadtrip in aanloop naar die dag. We gingen echt op pad met collega’s, het land in. We bezochten lokale initiatieven en gingen op diverse plekken met mensen in gesprek. Écht in gesprek. Walk into the light is daar een voorbeeld van: heel vroeg opstaan om naar échte verhalen te luisteren. Ik wist dat het intens ging worden, maar toch had ik me er nog op verkeken.”

Het was prachtig emotioneel en we voelden een ultieme teamspirit. Dit is echte impact, en daar ben ik onwijs trots op.

Benieuwd naar het interview? Bekijk ‘m hier!