OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren
23 maart 2017

To vlog or not to vlog?

door Mariska Lokker

Je kunt er als communicatieprofessional bijna niet meer onderuit: vloggen. Een nieuwe loot aan de communicatiemiddelenstam. Of nou ja: nieuw… het bestaat natuurlijk al even. Jongens als Enzo Knol en Jordi van den Bussche zijn er ondertussen schatrijk mee geworden. En wat dacht je van alle beautyvlogs?  Daarvan is Nikkie Tutorials de meest succesvolle in Nederland, met ruim 5 miljoen abonnees op YouTube. Ogenschijnlijk moeiteloos babbelen de meiden en jongens een video vol over van alles en nog wat en het wordt ‘gevreten’ door hun doelgroep (tieners).

 

Tijdens de kennissessie van donderdag 16 maart vertellen John en Richard van Rooijen van BroerZ waarom zij geloven in de kracht van beeld en wat voor impact het kan hebben bij het vertellen van je verhaal. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je organisatie. Heel lang bleven ze niet stilstaan bij het theoretische gedeelte, want vloggen, dat moet je vooral doen. En dat het zó gemakkelijk zou zijn om een filmpje te maken en te editen, gewoon met je telefoon: dat had niemand verwacht.  Zeven tips!

 

1. Maak het persoonlijk

Het persoonlijke aspect in een vlog is heel belangrijk. Mensen doen liever geen zaken met bedrijven, maar willen een gezicht zien (of een stem horen). Als je een vlog maakt, zorg dan dat je zelf in beeld bent of gebruik je stem in een voice-over.

 

2. Vertel een verhaal

Waarom zou je vloggen? Omdat je een verhaal wilt vertellen natuurlijk. Wees daarom niet te beschrijvend in je vlog (‘u ziet hier hoe het proces in zijn werk gaat’), maar maak er een verhaal van. Onderwerpen vind je meestal dichtbij: vertel iets over jezelf, over je klanten, je publiek, je werk, je organisatie.

 

3. Houd het kort
Broerz adviseert om een vlog niet langer dan 90 seconden te maken. Door korte shots te maken die je aan elkaar plakt, hou je controle over je verhaal en kun je een volledig verhaal vertellen in korte tijd.

 

4. Gebruik een selfie-stick
Hé bah, moet dat nou? Ja! Je kunt echt meer met een selfie-stick dan je denkt. Het is een ontzettend handig middel om mooie ‘steady’ shots te maken: vanuit een hoog punt of juist een laag punt. Door de stick langzaam bijvoorbeeld naar het object toe te bewegen of er vanaf, maak je vrij eenvoudig een bijna filmisch beeld.

 

5.  Gebruik een theedoek
Eh, een wat? Geluid is belangrijk in een vlog: je moet goed verstaanbaar zijn. Als je  dus een voice-over onder je filmpje wilt zetten, maar je zit in een wat rumoerige omgeving: gooi dan even een theedoek over je hoofd. Dat haalt de galm weg. Nog een tip: je kunt de oortjes van je iPhone ook gebruiken als microfoon! Handig als je aan bijvoorbeeld aan het filmen bent op straat: de microfoon filtert automatisch alle omgevingsgeluiden weg.

 

6. Ontdek de mogelijkheden van iMovie (of een Android-versie daarvan)
Op je iPhone zit standaard iMovie. Tijdens de sessie liet John zien hoe snel en eenvoudig je een filmpje kunt monteren. Onderstaand zie je het resultaat van een  half uurtje monteren (inclusief de uitleg aan een groep verbaasde communicatieprofessionals).

 

7. Er zijn geen regels
Eigenlijk zijn er geen regels bij het vloggen, erkennen John en Richard. Alles kan, alles is mogelijk. Het is vooral een kwestie van uitproberen en zien wat bij jou of bij je organisatie past. Vooruit, er is toch één belangrijke regel: houd je camera altijd horizontaal!

 


OOK INTERESSANT

dinsdag 21 maart 2017

OnlyHuman Kennissessies

vrijdag 24 februari 2017

Do's van data-driven communicatie

maandag 14 juli 2014

Opdrachten & Vacatures