OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren
25 juli 2016

Solliciteren: zó kan het ook!

door Mariska Lokker

Sumukh Mehta uit Bangelore, India, wilde heel graag voor het magazine GQ in Londen werken. Nu is hij niet de enige: het blad ontvangt honderden sollicitaties van mensen die net zo ‘eager’ zijn als Sumukh. 

 

Daarom bedacht hij een originele manier om op te vallen, tussen alle andere sollicitaties. Hij creëerde  een identieke  uitgave van GQ: maar met zichzelf op de cover, interviews waarin hij aan het woord kwam, artikelen over zijn opleidingen en zelfs advertenties. De 21-jarige Sumukh vertelt dat het hem ongeveer drie weken heeft gekost om het blad zo te maken dat het haast niet van echt te onderscheiden is.

 

De redactie van GQ was zo onder de indruk dat ze hem zonder gesprek hebben aangenomen.

 

sumukh

 

Blijf  dichtbij jezelf

Marieke Beeuwkes, relatiemanager bij OnlyHuman en imagocoach, vertelt wat zij van deze insteek vindt en of ze misschien nog andere tips heeft om op te vallen. “Wat een briljante actie en gaaf cv! Het past natuurlijk ook helemaal bij het bedrijf en de functie waarop hij solliciteert. Daarom zou ik niet direct adviseren om bij elke sollicitatie een heel magazine te maken. De kunst is zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Deze jongen solliciteert bij een magazine en dan is het handig om te laten zien dat je over de creativiteit beschikt om bladen te maken. Maar wat je ook kunt doen is een creatieve brief schrijven, of een filmpje maken.”

 

Stel jezelf vragen
“Vragen die je jezelf als eerste moet stellen zijn: wie ben ik? Wat kan ik? En wat wil ik? Als je antwoord hebt op deze vragen, kun je jezelf beter verkopen. Vervolgens ga je kijken hoe je dat verhaal wilt verpakken. Probeer daarbij in te schatten of je cv goed aansluit bij het bedrijf en de functie waarop je solliciteert. En blijf op de hoogte van trends door er zelf in mee te gaan!”

 

Inhoud gaat boven vorm
“Cv’s worden steeds visueler. Het is gebruikelijk om foto’s of video’s van jezelf te maken en te laten zien. De inhoud blijft echter altijd het meest belangrijk. Dus zorg dat je verhaal staat als een huis. Verder kan het zeker geen kwaad om te laten zien dat je tijd en moeite hebt gestoken in jouw cv. Ik zou ook altijd even checken of het bedrijf zit te wachten op een exotische variant, of dat ze liever een ‘gewoon’ geschreven cv ontvangen. Vaak krijg je een goed beeld van de bedrijfscultuur als je even de site bezoekt of kijkt op de social media kanalen van het bedrijf. Twijfel je? Dan kun je altijd terecht bij onze recruiters. Zij kunnen je hierin adviseren.”

 

Kennissessie Succesvol Solliciteren
OnlyHuman organiseert regelmatig kleinschalige kennissessies voor haar opdrachtgevers en professionals. In september is er een kennissessie over Succesvol Solliciteren. Heb je interesse? Stuur dan een mailtje naar marieke.beeuwkes@onlyhuman.nl.


OOK INTERESSANT

maandag 14 juli 2014

Opdrachten & Vacatures

donderdag 23 oktober 2014

Onze werkwijze voor professionals

Onze werkwijze voor professionals in tijdelijke opdrachten   Onze werkwijze bij interim- en detacheringsopdrachten is gebaseerd op een cirkel van betrokkenheid. Wij zorgen voor het contact, een goede match en ondersteunen jou tijdens je opdracht. Zo komen we gedurende zes…
maandag 14 juli 2014

Schrijf je in

Ben jij een expert op het gebied van communicatie, marketing of online? Schrijf je dan in bij OnlyHuman. Wij bemiddelen in tijdelijke opdrachten en vaste banen.   [cx_open_application openFormID="4"]