Shad Raouf studeerde filosofie aan de Radboud Universiteit en werkte onder andere als podcasthost, filosofiedocent en marketeer. Ook schreef hij het boek Kinderen van de Zagros, een Koerdisch sprookje voor volwassenen. Shad was eerder werkzaam bij organisaties zoals Yuverta, Gemeente Nijmegen en het Ministerie van Algemene Zaken. Momenteel werkt hij via OnlyHuman als communicatieadviseur bij Gemeente Amsterdam.
Alles begint met vragen
‘Filosofie heeft me geleerd om te luisteren. Ik probeer te horen wat er leeft en de wereld begrijpelijk te maken – niet door dingen simpeler te laten lijken dan ze zijn, maar door ze te doorgronden. Of het nu gaat om klimaatbeleid, monumentenregels of het bouwen van een brug: ik wil weten hoe het zit, zodat ik het kan uitleggen aan iemand die er niets vanaf weet. En dat kan pas als ik het zelf tot op de bodem heb uitgeplozen. Daar begint communicatie: niet bij zenden, maar bij begrijpen.’


Oostbrug
Momenteel richt Shad zich op het project Oostbrug in Amsterdam, een ambitieuze fiets- en voetgangersbrug over het IJ die dagelijks naar verwachting door tienduizenden fietsers zal worden gebruikt. Shad houdt zich bezig met het informeren en betrekken van alle stakeholders: bewoners, bedrijven en nautische partijen. ‘Dat is voor mij communicatie: niet alleen achter je laptop, maar aanwezig zijn waar het gebeurt. Zo halen we ervaringen op tijdens participatiebijeenkomsten en gaan we zelf ook weleens op pad. Communicatie draait nou eenmaal om veel meer dan digitale vragenlijsten. Het is belangrijk om te horen wat mensen zeggen, en ook wat ze niét zeggen. Pas als je de kern daarvan begrijpt, begin je met uitleggen. Zo heeft het technische team onlangs een testdag voor de fiets- en voetgangersbrug georganiseerd. Wij (red: Communicatie) waren hierbij ondersteunend. Het doel van de testdag was om de verschillende indelingen te testen op veiligheid, comfort en doorstroom. Er deden zestig mensen aan mee.
Communicatie draait om horen wat mensen zeggen, en ook wat ze niét zeggen.
Isolatieoffensief
Een ander project waar Shad nauw bij betrokken is, is het Isolatieoffensief; een grootschalig programma om woningen in de stad beter te isoleren en daarmee duurzamer te maken. ‘Gemeente Amsterdam is hier al een tijd heel goed mee aan de slag. Het verduurzamen van een woning lijkt een logische stap. Maar in de praktijk blijkt het een wirwar van regels en uitzonderingen, wat kan leiden tot onbegrip. Als iemand met goede bedoelingen zijn huis wil isoleren, maar vastloopt op monumentenregels, dan is dat frustrerend.’ zegt Shad.
Want juist daar, tussen beleid en uitvoering, gaat het geregeld mis. Verduurzamingsambities botsen op regels voor omgevingskwaliteit, zeker bij monumentale panden. ‘De inhoudelijke criteria moeten soms echt aangepast worden, zodat meer vergunningsvrij kan. Maar net zo belangrijk is dat mensen weten er allemaal komt kijken bij een goede aanvraag. Daar loopt het ook spaak.’
Binnen het Isolatieoffensief coördineert Shad de communicatie van vier kerngroepen, elk met een eigen deelgebied. ‘Het is mijn taak om die lijnen bij elkaar te brengen.’
Als gemeente moet je niet alleen zeggen wát er kan, maar ook hóe dat dan moet.
De kracht van herhaling
Volgens Shad is herhaling in het communicatievak essentieel. Niet als trucje, maar als serieuze vorm van dienstbaarheid. Goede communicatie begint wat Shad betreft met helderheid: ‘Korte, bondige boodschappen. En dan, op de achterkant van de brochure of onderaan het webformulier de diepte ingaan. Je moet mensen eerst meenemen in het ‘waarom’, anders verlies je ze al bij het ‘hoe’. Ik zie mezelf niet als degene met het antwoord, eerder degene met de vraag: wat wil je nu eigenlijk zeggen? En snapt je publiek dat dan ook? Elkaar begrijpen is een-op-een al moeilijk, laat staan in de communicatie met tienduizenden burgers die iets moeten doen, of laten.’
Benieuwd wat wij voor uw organisatie kunnen betekenen?
Of klaar voor een volgende stap in je carrière?
Wij komen graag in contact – kijk op onlyhuman.nl of bel naar 070-3022020.