Ga naar hoofdinhoud

‘Met verhalen neem ik luisteraars mee naar actualiteiten op de weg’

Mariska Lokker

Iskander Nizam werkt sinds 2020 als interim communicatieadviseur Verkeersinformatie bij Rijkswaterstaat Verkeer en Watermanagement.

Het is maandag: hoe begint jouw werkdag?

“In ieder geval zonder files! Voor de spits begint, ben ik al aanwezig op kantoor. Ik houd mij daar onder meer bezig met communicatie omtrent actuele verkeersinformatie. Mocht er een incident gebeuren, met veel impact voor weggebruikers, communiceer ik dat naar buiten.”

“Als mijn werkdag start, speur ik dus meteen naar nieuws via onze verkeerssystemen zodat ik dat kan delen. Zo blijven media en weggebruikers op de hoogte. Je ziet dat (landelijke) media als NOS, Hart van Nederland en RTL Nieuws de berichtgeving regelmatig overneemt. Dat geeft een goed gevoel. Zo creëer je namelijk een nog groter bereik.”

Artikel gaat hieronder verder.

Ook aan de slag als communicatieadviseur op detacheringsbasis?

Ontdek alle voordelen van detachering.

Lees verder

Wat vind je het meest leuke/interessante van je werk bij RWS Verkeer en Watermanagement?

“Je weet nooit hoe de dag loopt én dus ook de communicatie niet. Het is snel schakelen om de juiste informatie te verzamelen, dat is heel uitdagend. De ene dag heb je te maken met forse vertragingen door pechgevallen. En de andere keer, soms zelfs op dezelfde dag, is er een langdurige afsluiting door een ongeval.”

“Terwijl ik dan de juiste informatie verzamel, denk ik ook alvast na over de communicatieboodschap en waar ik die ga plaatsen. Bijvoorbeeld alleen een bericht op social media of schrijf ik een nieuwsartikel met meer informatie en diepgang? Dat zijn afwegingen die ik vrij snel moet maken. Ik ben daar redelijk vrij in, maar het is wel een kwestie van weten wanneer je wat doet.”

Wat is het meest bijzondere wat je tot nu toe hebt meegemaakt in je werk?

“Ik heb meerdere bijzondere momenten meegemaakt. Bijvoorbeeld het geven van een korte presentatie aan de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers. Tot de uitrol van de nieuwe website, die gebruiksvriendelijker is voor de doelgroep. Ook is een fragment uit een podcastaflevering over het hitteprotocol vorig jaar verschenen in de media. Dat zijn toch wel bijzondere momenten.”

Met welk project ben je op dit moment bezig?

“Naast het maken van verkeersnieuws, houd ik mij bezig met meerdere projecten binnen het team. Zo ben ik betrokken bij het vernieuwen van onze website, het digi-toegankelijk maken van de site en maak ik podcasts. Met verhalen neem ik luisteraars mee naar actuele gebeurtenissen op én rondom de snelweg.”

“In de podcast geef ik een kijkje achter de schermen van Rijkswaterstaat. Het doel is uiteindelijk dat weggebruikers wijzer de weg opgaan. Wat ik leuk vind, is dat ik met de podcasts allemaal verbindingen leg, zowel binnen de organisatie als daarbuiten. Iedere aflevering maak ik namelijk samen met diverse experts. Bijvoorbeeld over een onderwerp als mist op de snelweg, dan laat ik een meteoroloog van het KNMI aan het woord. Of wat gebeurt er als een vrachtwagen is gekanteld, wat komt daar allemaal bij kijken?”

Stap je nu zelf ook anders in de auto, nu je zoveel weet van wat er allemaal gebeurt op de weg en in het verkeer?

“Voordat ik wegga, kijk ik altijd naar de actuele verkeersinformatie. Zo weet ik wat ik onderweg kan verwachten. Daarnaast ben ik meer op de hoogte van wat er zich afspeelt op en rondom de snelweg.”

Wat is jouw tip voor communicatieprofessionals naar aanleiding van jouw opdracht? (Wat heb jij hier geleerd?)

“Ik heb vooral een paar praktische tips, mag dat ook? Ben je bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de realisatie van een nieuwe website? Dan is het belangrijk om helder te hebben wat je precies voor ogen hebt. Webdesigners en ontwikkelaars kunnen wensen anders interpreteren, dan dat je bedoelt.”

“Daarom is het met een website handig om visuele voorbeelden te geven. Zo is de kans groot dat je op één lijn zit. Dat voorkomt miscommunicatie én vertraging. En nog een andere tip: als je content voor een online communicatiemiddel schrijft, maak je tekst dan scanbaar. Zorg bijvoorbeeld voor illustraties, beschrijvende kopjes en genoeg witruimtes. Voorkom je dat een stuk schrijft met bijvoorbeeld 20 regels onder elkaar.”

Welke rol heeft OnlyHuman voor jou gespeeld bij deze opdracht?

“Voor mij is de rol van OnlyHuman erg belangrijk. Zij zijn de schakel tussen de opdrachtgever en de interimmer. Ze leggen potentiële opdrachten bij je voor. Wat ik vooral positief vind, is dat ze daadwerkelijk luisteren naar wat je leuk vindt. Vervolgens zoeken ze passende opdrachten bij organisaties waar je echt wat kunt betekenen.”

 

Iskander Nizam opereert onder zijn bedrijfsnaam Marketingscriptie.nl bij Rijkswaterstaat, via OnlyHuman.

Inhoud