Ga naar hoofdinhoud

Tessa di Corrado werkt als social media manager bij de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven

Linda Nalis

Vlak na de eerste uitbraak van het Coronavirus in Nederland begon Tessa di Corrado als social media manager bij de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB). Zoals bij de meeste bedrijven heeft het Coronavirus gevolgen voor de werkzaamheden van de organisatie, en ook voor de opdracht van Tessa. Zo zou ze aanvankelijk ingezet worden voor het ontwikkelen van een online contentstrategie, maar door het Coronavirus veranderde de inhoud van haar opdracht en werd haar rol breder. In dit blog vertelt zij hier meer over.

Een brug tussen het bedrijfsleven en het beroepsonderwijs
SBB zorgt ervoor dat stages en leerbanen van MBO studenten aansluiten bij wat de arbeidsmarkt van hen vraagt. Er zijn in Nederland meer dan 200.000 leerbedrijven. “Het keurmerk van SBB zie je bij veel winkels en bedrijven door het hele land, maar veel mensen hebben geen idee wat daar achter zit, wat SBB precies is en wat zij doen. Ik werd gevraagd om daar verandering in te brengen: SBB doet namelijk meer dan alleen dan het erkennen van leerbedrijven. Daarom vroeg SBB mij om te helpen bij de ontwikkeling van een contentstrategie. Hoe laten we de buitenwereld zien waar SBB voor staat en wat de waarde is van dit unieke bedrijf?”

Digitalisering tijdens Corona
Deze periode vraagt ook van SBB flexibiliteit en creativiteit. De honderden adviseurs van SBB erkennen nieuwe leerbedrijven en voeren kwaliteitsgesprekken. Door de Corona-maatregelen gingen deze afspraken voor lange tijd niet door. “Om deze gesprekken alsnog doorgang te laten vinden, hebben we een digitaliseringsslag moeten maken. Om de leerbedrijven op afstand te ondersteunen voeren de adviseurs nu online gesprekken via Microsoft Teams. Het is ontzettend belangrijk dat dit blijft doorgaan, omdat we op deze manier de tienduizenden leerbanen voor MBO-studenten kunnen behouden.”

Actieplan voor het behoud van stages en leerplaatsen
Het is essentieel dat de stages en leerbanen behouden blijven, ondanks de Corona-maatregelen. Daarom heeft SBB een actieplan gepresenteerd. “We roepen leerbedrijven en praktijkopleiders op om zoveel mogelijk leerbanen te behouden. Daarnaast willen we ook aandacht besteden aan het meldpunt stagetekorten. Bij dit meldpunt kunnen studenten melding doen als hun stage wegvalt. Ook kun je op het platform van het actieplan terecht voor informatie over financiële ondersteuning. Door het actieplan ziet mijn opdracht er nu ook anders uit. Veel content die ik ontwikkel heeft als doel het actieplan naar buiten te communiceren. SBB heeft te maken met verschillende stakeholders: studenten, leerbedrijven en de overheid. Het is dus van belang om de juiste informatie bij de verschillende stakeholders over te brengen.””

Van actieplan opzetten naar campagne
“In amper twee weken tijd hebben we het actieplan vertaald naar een landelijke campagne op tv, radio en online. Daarnaast monitor ik actief welke content de komende tijd het beste aanslaat, om dit weer verder te kunnen ontwikkelen en optimaliseren. De grootste uitdaging is om alle kennis en expertise die SBB in huis heeft op een goede manier naar buiten te brengen en op deze manier SBB beter op de kaart zetten.

 

Juist nu we allemaal thuiswerken, is er behoefte aan persoonlijk contact.


Persoonlijk contact tijdens het thuiswerken
“Doordat we nu allemaal thuiswerken ontstond er behoefte aan meer persoonlijk contact met collega’s.” Daarom heeft Tessa een nieuw intranet ontworpen en gemaakt: SBB Connected. Het platform heeft een lifestyle uitstraling met verschillende rubrieken, waaronder een kijkje bij een collega thuis en sport. “Voorheen werd het intranet alleen gebruikt voor kennisdeling. Nu is er bijvoorbeeld ook een virtuele koffiehoek waar alle medewerkers om 11 uur kunnen inbellen via Microsoft Teams om met elkaar te kletsen. We nodigen tijdens dit uurtje collega’s uit om te vertellen waar ze mee bezig zijn. Het intranet is een plek geworden voor persoonlijke verhalen en biedt mogelijkheid tot interactie, zoals het reageren op berichten. Dit zorgt voor verbinding. Het is leuk om te zien hoe goed men dit oppakt, dat ging heel organisch. Er wordt dan ook zeer positief op gereageerd.”

Samenwerking OnlyHuman
Een oud-collega van Tessa wees haar op de vacature van deze opdracht. De opdracht sprak haar aan omdat ze veel ervaring en affiniteit heeft met het onderwijs door haar arbeidsverleden en eigen bedrijf. “Ook trok het mij dat de opdracht redelijk blanco was, er moest nog veel opgezet worden. Daar ligt ook mijn kracht, om dingen zelfstandig op te zetten en het team in beweging te krijgen. Die vrijheid voor de invulling van het werk sprak mij aan. Dus zo kwam ik bij OnlyHuman terecht. De mensen van OnlyHuman zijn goed benaderbaar, denken goed mee en komen hun afspraken na. De nieuwsbrieven die ik van OnlyHuman ontvang, vind ik ook erg waardevol. OnlyHuman doet veel om ervoor te zorgen dat freelancers betrokken zijn. Dat heb ik vaak anders gezien.”

 


Tessa di Corrado ging aan de slag als interim social media manager via OnlyHuman. Wil jij ook ontdekken waar jouw passie en talenten liggen en welke organisatie bij jouw talenten past? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar de juiste match.

Inhoud