Ga naar hoofdinhoud

Monica Remmelink werkt als communicatieadviseur voor de gemeente Zoetermeer

Rick van Leeuwen

Nog amper op adem na zes maandenlang “24/7 aanstaan”, begon communicatieadviseur Monica Remmelink begin mei alweer aan een nieuwe uitdaging. Haar eerste klus bij een gemeente, in een totaal andere dynamiek, met een totaal andere opdracht. “In de eerste week dacht ik echt, hoe ga ik mijn tijd indelen?” Ze lacht. “Maar inmiddels is het ook hier losgebarsten.”

 

Monica werkt nu (36 uur in de week) voor de communicatieafdeling van de gemeente Zoetermeer. “Een hele grote afdeling, met zeker 25 mensen. Ze hadden extra handjes nodig.” Thuis in Nootdorp rolt ze van de ene Teams meeting in de andere. “Ik ben daar in mijn eerste week even heel kort geweest voor een kennismaking en rondleiding. En inmiddels werk ik één dag in de week weer op kantoor.”  

Als ervaren communicatieadviseur is Monica ingehuurd voor de communicatie van projecten in de binnenstad én voor het project omgevingsvisie Zoetermeer 2040. “Dat gaat over de toekomst van de stad. Politiek bestuurlijk heel belangrijk, maar zeker ook voor medewerkers bij de gemeente en de inwoners van Zoetermeer. De visie is kortgeleden vastgesteld in een speciale raadsvergadering, die twee dagen duurde… Voor mij heel interessant om te volgen en op die manier krijg ik waardevolle informatie die mij helpt bij mijn advieswerkzaamheden”.

     

Mooi een-tweetje

Monica heeft vooral ervaring bij de Rijksoverheid, in het bijzonder bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Vroeger als vaste medewerker en onlangs als freelancer. “Daar heb ik als adviseur publiekscommunicatie meegewerkt aan de corona vaccinatiecampagne. Carola van OnlyHuman belde me en zei: ‘ik heb een hele leuke klus voor jou en ik denk dat jij daar qua profiel supergoed past.’ Dezelfde middag ben ik nog bij VWS langsgegaan en die maandag kon ik al beginnen! Dat was echt een mooi een-tweetje.”

In de maanden die volgde, beet Monica zich vast in “een gaaf dossier” en had ze een “te gekke tijd”. Een half jaar was wel lang genoeg. “Je moet dat niet te lang willen doen, het was een heel stressvolle baan, waarbij je 24/7 aanstaat.

”Soms zat ik tot middernacht te werken. Maar ik had het niet willen missen.”

 

Vol aan de bak

Die grote druk is er nu even af. Ook al heeft ze bij de gemeente genoeg te doen. “Het zijn vaak lange trajecten, maar ondertussen ligt er van alles om op te pakken. Ik ben bijvoorbeeld bezig met een wijkgerichte aanpak, waarvan de participatie na de zomer gaat lopen. Die tijd daarvoor heb ik nodig voor het voorbereidende werk, maar dat is natuurlijk wel even wat anders dan wanneer je midden in een coronacampagne zit. Maar ik moet nu ook weer vol aan de bak.”  

 

Frisse blik op de communicatie

Hoe verschillend de dynamiek van een ministerie en een gemeente ook is, Monica ziet vooral overeenkomsten en kan haar recent opgedane ervaring bij VWS concreet toepassen in haar nieuwe omgeving. “Bijvoorbeeld met de omgevingsvisie voor Zoetermeer 2040. Een heel groot verhaal, van in eerste instantie 400 en inmiddels 41 pagina’s. Ik heb voorgesteld dat verhaal op 1 A4’tje te vertellen, zoals VWS met de vaccinatiecampagne heeft gedaan. Een compact, helder en overzichtelijk verhaal. Dat idee vonden ze goed en inmiddels zijn we kernboodschappen aan het formuleren.”

 

Belangrijk punt van aandacht daarbij is de tone-of-voice van de gemeente richting de burgers. “Minder wollig vooral. Voor een gemeente best lastig, je vervalt snel in ambtelijke taal. En bouwen aan de toekomst is voor burgers natuurlijk minder concreet dan een onderwerp als vaccinaties.

”Echt een leuke uitdaging, waarbij ik een frisse blik op de communicatie werp en nieuwe ideeën inbreng om het allemaal wat concreter, losser en toegankelijker te maken.”

     

Meteen van waarde

Ze is pas bezig aan haar derde maand bij de gemeente Zoetermeer, maar “zit er al lekker in”. Daar zit ook een bewuste aanpak achter. “Ik kruip echt in de huid van mijn opdrachtgever. Ik lees me altijd helemaal in, zodat ik goed beslagen ten ijs kom. Het maakt zo’n klus ook leuker wanneer je je er helemaal in verdiept en ontdekt welke overeenkomsten er zijn met een vorige opdracht. Op die manier zorg je ook snel voor een verfrissende inbreng bij je nieuwe opdrachtgever, zodat je daar meteen van toegevoegde waarde bent!”

 

Tegelijkertijd vindt Monica het prettig om tijdens deze klussen in contact te blijven met OnlyHuman. “Als freelance-communicatieadviseur moet je natuurlijk zelfstandig kunnen werken. Maar ik vind het wel heel fijn om van tijd tot tijd mensen van OnlyHuman te spreken. Gewoon even sparren over allerlei zaken, vragen hoe het met elkaar gaat of gezellig samen lunchen. Die interesse en wederzijdse betrokkenheid vind ik belangrijk!” 

 

pastedGraphic.png

Monica Remmelink werkt als Communicatieadviseur voor de gemeente Zoetermeer via OnlyHuman. Wil jij ook ontdekken waar jouw passie en talenten liggen en welke organisatie bij jouw talenten past? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar de juiste match.

Inhoud