Ga naar OnlyHuman home

‘The Power of Persuasion’ | Creëer meer stijlflexibiliteit in gesprekken en versterk je eerste indruk

OnlyHumanTalks

Hoe kun je effectiever communiceren met stakeholders? Hoe zorg je ervoor dat je eerste indruk echt impact maakt? Hoe kun je het beste omgaan met weerstand in een gesprek en sneller en makkelijker je doel(en) bereiken?

 

Optimaal communiceren vraagt om een skillset dat je kunt trainen. Tijdens de OnlyHuman kennissessie van donderdag 13 juni kregen onze professionals de mogelijkheid om hun communicatievaardigheden en stijlflexibiliteit aan te scherpen. Er werd niet alleen geluisterd naar de inspirerende Keynote spreker Fleur de Lima over ‘The power of Presence’, maar de professionals kwamen zelf óók in actie. Samen met enthousiaste acteurs oefenden zij met diverse communicatiestijlen, en ontdekten ze welke communicatiestijl zij zelf hadden.  In dit blog vind je een inhoudelijke samenvatting met tips van Fleur de Lima. Daarnaast krijg je meer inzicht in  de diverse communicatiestijlen, zodat ook jouw eerste indruk en performance om nooit te vergeten wordt! Bekijk hier ook de video van de kennissessie.

 

De kracht van aanwezig zijn

Als er iemand een krachtige performance heeft, is het Keynote spreker Fleur de Lima. Er staat écht iemand op het podium. Hoe ze dat doet? Fleur legt uit: “Er is geen toverstaf waarmee je in één keer de kracht van je performance versterkt. Het is hard werken. En het begint met aanwezig zijn. We zijn vaak niet aanwezig wanneer we met iemand kennismaken of in gesprek zijn. Hierdoor missen we waardevolle informatie. Denk hierbij aan iemands naam en lichaamshouding. Door aanwezig te zijn kun je een connectie maken, omdat je sneller een totaalbeeld krijgt van de situatie waar je op in kunt spelen. In welke context vindt de kennismaking plaats? Met wie spreek je en wat is zijn of haar communicatiestijl? Ook komt je eigen boodschap op een hele andere manier over als je aanwezig bent, omdat je verbale en non-verbale communicatie sterker is.”

 

“Echt aanwezig zijn in het moment is heel belangrijk is om een goede indruk achter te laten en je performance te versterken.”

Verbale en non-verbale communicatie

Communicatie bestaat niet alleen uit woorden, maar vooral uit je houding. De non-verbale communicatie blijft bij mensen veel langer hangen dan de verbale communicatie. Verbale- en non-verbale communicatie moeten volgens Fleur dan ook met elkaar overeenkomen. Je boodschap komt dan veel krachtiger over. “Om dit te realiseren is het belangrijk om vanuit je buik te ademen en stevig op de grond te staan, in plaats van in je heupen te hangen en oppervlakkig te ademen. Hoe meer je vanuit je buik ademt en hoe sterker je staat, hoe meer je aanwezig bent en hoe krachtiger je spreekt. Je adem neemt vaak af aam het eind van een zin, waardoor de kracht van je boodschap aan het eind afneemt. Als je goed ademhaalt, met een lage stem spreekt en stevig staat, komt je boodschap op een hele andere manier over. Het zijn simpele tools om met je hoofd en lijf in het moment aanwezig te zijn en een goede indruk achter te laten.”

 

Authenticiteit

Fleur legt uit dat naast écht aanwezig zijn, authenticiteit ook belangrijk is om een goede indruk achter te laten en je performance te versterken. Maar wat is dat eigenlijk, authentiek zijn? En in hoeverre ben je authentiek als je de bovenstaande communicatie-skills toepast? “Authentiek zijn betekent dat je je masker af doet, en naar de core gaat van wie jij bent. Het is afhankelijk van locatie en omgeving in hoeverre je dit kunt doen. In sommige omgevingen moet je juist je mannetje staan en kun je niet alles van jezelf laten zien. Het is goed om na te denken wat voor jou authenticiteit betekent en hoe je dit kunt laten terugkomen in gesprekken. Onderzoek wat jouw eigen stijl is en hoe je dit in gesprekken terug kunt brengen. Pas de tools toe, maar voeg altijd iets van jezelf toe.”

 

Improvisatie

Uit (improvisatie) theater kunnen we volgens Fleur ook veel leren. Door theater leer je goed te observeren en te reageren op de persoon die tegenover je staat, waardoor je echt een connectie kunt maken. Daarnaast is de structuur van verhalen in theater heel helder opgebouwd; er is een begin, midden en eind. “In gesprekken zie ik vaak dat men vooral in het middenstuk van een verhaal blijft hangen. Daar starten en stoppen we. Als je bijvoorbeeld een deal wil closen, is het juist belangrijk iemand mee te nemen in je verhaal door een sterk begin, midden en eind te communiceren. Als je dit niet doet, gaat de persoon tegenover je zélf een begin en eind aan het verhaal koppelen. Dit is meestal anders dan wat jij in je hoofd hebt. Je boodschap komt dan niet of minder sterk over.”

 

Observeren en afstemmen met behulp van het DISC-model

Het observeren van de situatie en je persoon tegenover je, blijkt uit het tweede deel van de kennissessie heel nuttig te zijn. Shamal Binnendijk en Peet Hoffmanns van Pro-Trainingsacteurs lieten tijdens de interactieve oefeningen zien dat iedereen een eigen communicatiestijl heeft. Dit is samengevat in het ‘DISC’ model, welke is opgedeeld in vier kleuren; rood (dominant), geel (invloed), groen (stabiel) en blauw (consciëntieus). Elke ‘kleur’ heeft een voorkeur voor een bepaalde communicatiestijl. Zo zitten blauw en rood meer op de ‘inhoud’ kant, groen en geel juist meer op de emotie kant. Geel en rood nemen de ruimte in een gesprek, blauw en groen geven vaak ruimte in een gesprek. Meestal zien we dat iemand een combinatie van stijlvoorkeuren heeft, waarvan 1 kleur het meest aanwezig is.

 

“Tegengestelde kleuren botsen soms, zoals rood en geel. De persoon met de rode communicatiestijl is dominant, en houdt van duidelijkheid in een gesprek. De persoon met de gele communicatiestijl communiceert veel uitgebreider, meer vanuit emotie. Door de communicatievoorkeuren te herkennen en een beetje mee te buigen met de stijl van de ander, verloopt een gesprek soepeler. Dit betekent overigens niet dat je je eigen stijl en authenticiteit moet onderdrukken, in tegendeel. Juist door je eigen stijl en de stijl van de ander te herkennen, kun je een goede middenweg vinden in het gesprek. Je beweegt in een compromis naar elkaar toe. Als communicatieprofessional kun je dan veel meer bereiken in een gesprek.” Aldus Peet Hoffmanns.

 

“Als je je niet bewust bent van de communicatiestijl van een ander, is het soms uitdaging om met mensen te communiceren. Je begrijpt elkaar dan niet, of irriteert je aan de ander, waardoor weerstand ontstaat. Door de communicatiestijlen te herkennen en hierin mee te bewegen, vind je makkelijker aansluiting en bereik je sneller je doelen in een gesprek.”

 

Het DISC-Model; welke stijlvoorkeur ben jij?

Als communicatieprofessional is het goed om te weten welke stijl jouw voorkeur heeft, en om de voorkeuren van de andere stijlen te (her)kennen. Je performance en eerste indruk zal dan aanzienlijk versterken, omdat de ander het gevoel krijgt dat je hem of haar begrijpt. Ook in communicatieteams is het handig om te weten welke stijlvoorkeuren de teamleden hebben. Het versterkt de samenwerking en communicatie binnen het team. Benieuwd naar de kleuren en de communicatiestijl voorkeuren? Peet Hoffmanns heeft een mooi schema opgesteld waarin je een samenvatting vindt van de vier stijlvoorkeuren.

 

 

Wij organiseren meerdere keren per jaar kennissessies, inspiratiesessies en netwerkevents voor onze professionals, opdrachtgevers en geïnteresseerden. Tijdens de kennissessies komen onderwerpen aan bod die spelen binnen het vakgebied en zijn aangedragen door onze professionals. Bij de inspiratiesessies richten wij ons op thema’s die spelen binnen een bepaalde sector.