OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren
14 mei 2019

Employer Branding: mensen maken het verschil

door Linda Nalis

Met je merk de krapte op de arbeidsmarkt te lijf

 

Employer Branding is anno 2019 een hot-topic binnen de arbeidsmarktcommunicatie. En dat is niet voor niets. Het heeft een grote invloed op het bedrijfsimago. Maar wat is het eigenlijk, Employer Branding? En hoe zet je het in voor jouw organisatie? Op deze vragen gaf Keynote speaker Carola Rodriques antwoord tijdens de OnlyHuman inspiratiesessie van 9 mei. In dit blog delen we de kernpunten uit haar verhaal, en vind je een handig stappenplan waar je als organisatie zelf mee aan de slag kunt gaan.

 

Een positieve beleving

Employer Branding is een middel om medewerkers die écht bij je organisatie passen aan te trekken en te behouden. Je kunt hiermee als werkgever een positieve beleving van de organisatie bij zowel huidige als potentiële medewerkers creëren, waardoor ze ambassadeurs van je organisatie worden. Dit komt het imago en uiteindelijk de bedrijfsdoelen ten goede.

 

Mensen maken het verschil

Employer Branding is dus niet iets waar je als organisatie zomaar aan voorbij kunt gaan. Zeker niet nu de markt verandert en de arbeidsmarkt krapper wordt. Bovendien vindt de nieuwe generatie werknemers andere dingen belangrijk als het om werk gaat. Betekenisvol werk, balans en het zelf kunnen inrichten van het werk, zijn voor hen een must. Dit betekent dat je je als organisatie op een unieke en authentieke manier moet onderscheiden om de juiste mensen aan te trekken en te behouden. Dat is meer dan enkel goede arbeidsvoorwaarden aanbieden.

“Uiteindelijk gaat Employer Branding echt over mensen. En juist daar kun je als organisatie het verschil mee maken.”

Employer branding, zo pak je dat aan

Het bovenstaande is makkelijker gezegd dan gedaan. Want waar begin je? En hoe maak je echt het verschil? Om je op weg te helpen zet Carola 4 stappen op een rij, waar je als organisatie mee aan de slag kunt gaan.

 

1. Ken je ‘Why’.

Waarom doe je als organisatie wat je doet en hoe doe je dat dan? Wat maakt jouw bedrijf uniek en authentiek? Waar sta je als organisatie voor? Zingeving is voor de nieuwe generatie werknemers ontzettend belangrijk. Zorg daarom dat de ‘why’ helder is en vertaal dit naar een sterk en aansprekend verhaal. Deel je ‘why’ op een originele en creatieve manier in alle externe merkuitingen. En nog belangrijker: Neem je werknemers hierin mee, zodat het terugkomt in het gedrag van de organisatie. Het moet echt een merkbeleving worden.

 

2. Maak van je medewerkers ambassadeurs.

‘If you want to be heard, you must know how to listen.’ De manier waarop medewerkers over de organisatie praten in de markt, maakt of breekt het imago van de organisatie. Werktrots is niet iets dat te faken is. Investeer daarom in je medewerkers. Ga het gesprek met ze aan. Juist met de medewerkers die (nog) niet enthousiast zijn. Wat is hun verhaal en passie? Wat geeft hen een glimlach en enthousiast gevoel? Durf ruimte te geven voor hun dromen en persoonlijke ontwikkeling, en investeer hier tijd en geld in.

 

3. Ken je ideale kandidaat.

Pas als je weet waar je als organisatie echt naar op zoek bent, kun je dit aantrekken. Verdiep je daarom in de ideale kandidaat. Maak hiervoor gebruik van een ‘Persona’. Dit is een zeer gedetailleerde omschrijving van jouw ideale kandidaat. Wat inspireert hen? Waar worden ze gelukkig van? Luister ook goed naar je medewerkers; wat is hun gemene deler? Waarom werken ze juist hier? Dit geldt ook andersom. Geef de kandidaten de kans het bedrijf echt goed te leren kennen, door ze bijvoorbeeld een dag mee te laten lopen. Hiermee geef je een signaal af dat je in nieuwe mensen wil investeren, en is de kans op een culturele fit groter.

 

4. Creëer een positieve en persoonlijke ‘candidate journey’.

Maak van elke stap in het recruitment proces een positieve ervaring. Geef de kandidaat het gevoel dat hij of zij echt belangrijk is. Doe iets extra’s, geef een persoonlijk tintje aan het contact. Gebruik hierbij ook humor en creativiteit, zodat ze hun positieve ervaringen onthouden én delen. Doe dit niet alleen bij kandidaten die geschikt zijn, maar juist ook bij kandidaten die je afwijst. Hoe kun je dit als organisatie op een creatieve en originele manier doen, zodat je hen toch een goed gevoel meegeeft? Vooral op dit vlak kunnen veel bedrijven nog winst behalen.

 

———————————————————————————————————————————————————————————————–
 

Employer Branding in de praktijk – Defensie

Kris Manders is campagnemanager bij Defensie. Met circa 6000 vacatures en verschillende culturen binnen Defensie, ligt er een forse uitdaging op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. “We hebben de diverse culturen van alle krijgsmachtdelen weten samen te brengen in een overkoepelende campagne en één imago” – aldus Kris. Tijdens de OnlyHuman inspiratiesessie legt ze uit hoe zij Employer Branding inzetten.

“Breng het verhaal en de ervaringen van je medewerkers terug in de campagnes.”

 

‘Touch-Tell and Sell’

“Onze arbeidsmarktcampagne is opgedeeld in drie lagen; ‘Touch,Tell and Sell.’ Touch-campagnes geven het merk ‘Defensie’ een emotioneel lading. Je speelt in op het gevoel, en wil mensen echt raken. Het is gericht op de hele samenleving, zodat een positief beeld over Defensie ontstaat. Dit moet uiteindelijk de keus van de potentiële kandidaten positief beïnvloeden.

 

In de ‘Tell-campagnes’ is de belevingswereld van jongeren het vertrekpunt. Wat trekt hen? En hoe komen onze ‘Unique Selling Points’ overeen met wat zij willen? We informeren en inspireren hen door een goed beeld te geven van hoe het is om bij Defensie te werken. Hiervoor zetten we commercials in, maar richten we ons ook op social media. We laten bijvoorbeeld influencers meelopen en maken hier filmpjes van die echt een beleving laten zien.

 

De ‘Sell-Campagnes’ zijn daarentegen echt gericht op het ‘verkopen’ van een vacature. Je roept hard waar je naar op zoek bent. Dit zijn eenvoudige online campagnes gericht op conversie en die we snel in kunnen zetten. Hoewel alle lagen verschillend zijn, is waarde toevoegen voor de doelgroep met wat jij als organisatie te bieden hebt in elke laag belangrijk.”

 

———————————————————————————————————————————————————————————————–

Trial-and-error

Employer Branding vraagt om een nieuwe manier van denken in de organisatie. Om nieuwe dingen uit te proberen en te onderzoeken wat wel en niet werkt. Experimenteer bijvoorbeeld met Video recruitment, waarin je een realistisch beeld van de organisatie deelt. Of werk met video sollicitaties waarin de soft skills van kandidaten direct zichtbaar zijn. Kortom, durf ‘Trial-and-error’ in te zetten en creatief te zijn. Maar blijf wel altijd dicht bij jezelf als organisatie en zet in alles wat je doet de mens centraal. Want juist dáármee maak je als organisatie het verschil.

 

Carola Rodrigues is keynote speaker en auteur. Ze heeft inmiddels ruim vijftien jaar ervaring in het sales-en marketingvakgebied, organisatiekunde en op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Kris Manders werkt als campagnemanager bij Defensie.

Bekijk hier de video impressie van de kennissessie ‘Employer Branding’. Wil jij ook aanwezig zijn bij onze volgende kennissessie? Houd de website in de gaten of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.


OOK INTERESSANT
Chat met ons via WhatsApp