Lotte van der Woerd is communicatieadviseur bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Ze is daar aan de slag gegaan via The Switch, het training-on-the-job-programma van OnlyHuman. Lotte: “Ik kan hier doen wat ik het liefste doe: puzzelen vanuit de inhoud.”
Communicatie
Lotte: “Op de middelbare school wist ik nog niet goed wat ik wilde gaan doen. Daarom deed ik na de havo, het vwo. Mijn ouders werken allebei in onderwijs, waardoor ik na het behalen van mijn vwo-diploma de Academische Pabo heb overwogen. Maar was dat echt wat ik wilde? Ik oriënteerde me breder en besloot een open dag van de studie Media en Cultuur te bezoeken. Daar zei iemand van de universiteit tegen me dat als ik deze studie overwoog, ik vooral ook eens bij Communicatiewetenschap moest gaan kijken. Dat deed ik. En wat bleek? Die studie had alles waar ik blij van word: psychologie, statistiek en onderzoek doen, sociologie. Ik heb uiteindelijk de bachelor Communicatiewetenschap en de master Corporate Communication gevolgd aan de Universiteit van Amsterdam.
Tijdens mijn studie genoot ik van zowel de academische uitdaging als mijn werk bij een communicatieadviesbureau. Het bureau werkte op consultancybasis, wat betekende dat de taken meestal duidelijk waren afgebakend ten behoeve van de klanten. Het werken voor verschillende opdrachtgevers aan verschillende vraagstukken vind ik nog altijd leuk. Na enige tijd voelde ik alleen ook de behoefte om meer tijd te besteden aan meer specifieke vraagstukken en zo verder de diepte in te gaan. Daarom begon ik als interim-communicatieadviseur te werken bij verschillende organisaties.
Puzzelen
Op dit moment werk ik als communicatieadviseur bij de directie Informatiebeleid van het Ministerie van VWS. Hoewel veel mensen denken dat communicatieadviseurs voornamelijk bij communicatiedirecties werken, voel ik me ook helemaal op mijn plek bij een beleidsdirectie. Hier ligt de focus meer op het ondersteunen van ambtenaren bij het ontwikkelen van beleid en het effectief communiceren daarvan naar het veld. In tegenstelling tot de communicatiedirectie, die zich vaak richt op de reputatie van bewindspersonen en de publieke perceptie.
Dankzij mijn bureau-ervaring ben en blijf ik breed inzetbaar, maar in mijn huidige rol als communicatieadviseur bij de beleidsdirectie vind ik het geweldig om me echt te verdiepen in de inhoud. Het is een uitdaging om ingewikkelde onderwerpen begrijpelijk te maken en effectief te communiceren. Strategische communicatie speelt een cruciale rol bij het ondersteunen en bevorderen van het beleid, iets waar ik enorm van geniet. De maatschappelijke vraagstukken die spelen bij het ministerie spreken me ook enorm aan; het geeft me een gevoel van zingeving om hieraan bij te dragen. Bovendien vind ik het fascinerend dat de puzzel, waar ik zo van houd, bij maatschappelijke thema’s vaak nog complexer is.
Je kunt het zo zien: het ministerie verkoopt beleid. Daarom opereer je als communicatieadviseur in de publieke sector sneller op het snijvlak van communicatie en beleid. Dat is anders dan bij een bedrijf dat bijvoorbeeld blikjes cola verkoopt. Daar draait alles om het product en gaat alles snel. Ik werk niet voor de publieke sector om producten te verkopen, maar om bijvoorbeeld bewustwording te creëren rondom oplossingen voor maatschappelijke problemen. Daarvoor is het niet het belangrijkst dat mensen de overheid ‘leuk’ vinden, in tegenstelling tot het colamerk, maar dat de overheid wordt gezien als kundig en betrouwbaar. Reputatiemanagement in de publieke sector werkt op die manier dus anders. Wellicht zit daar wel een verschil tussen de publieke en de commerciële sector.
‘Communicatie strategisch inzetten om (beleids)doelen te behalen, is waar het voor mij als communicatieadviseur om draait.’
Interdepartementaal
Een dossier waar ik momenteel aan werk, is de nieuwe wetgeving voor bedrijven in de sector zorg. Het gaat hier om wetgeving voor onder andere ziekenhuizen, farmaceuten en leveranciers van medische hulpmiddelen. Zij zijn ‘het veld’, de doelgroep waarop we onze communicatie richten. Een belangrijk onderwerp is cyberbeveiliging. De bedrijven moeten dit op orde hebben, maar hoe dan? We werken samen met verschillende ministeries om dit beleid door te voeren. Bijvoorbeeld, het Ministerie van Economische Zaken en Binnenlandse Zaken doen ook mee. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid coördineert alles. Je kunt je voorstellen dat het soms lastig is om goed te communiceren met al die verschillende partijen. Daarom ben ik actief betrokken bij vergaderingen en overleggen met andere ministeries en afdelingen.
Ruimte
Hoewel ik ook betrokken ben bij de uitvoering, zoals het organiseren van informatiebijeenkomsten en webinars voor diverse stakeholders, vind ik het nadenken over de inhoud het meest uitdagend. Misschien is dat typisch voor mijn generatie (red. Zillennials). Ik waardeer de ruimte die ik krijg om mee te denken over het beleid. Het voelt goed om af en toe beleidsinhoudelijke opmerkingen te kunnen maken die echt impact hebben.
Het interimwerk bevalt me prima. Ik werk bij verschillende opdrachtgevers, maar altijd één tegelijk, waardoor ik veel afwisseling ervaar en de kans krijg om me in elke organisatie te verdiepen. Wat ik vooral waardeer aan OnlyHuman is de begeleiding door communicatieadviseurs die zelf ook op interimbasis werken. Ik kan altijd mijn contactpersoon bellen als ik ergens tegenaan loop of als ik inhoudelijk advies nodig heb. Daarnaast heeft het interimmen mijn eigen ontwikkeling enorm bevorderd. Het heeft me geleerd om meer afstand te nemen van mijn werk en breder te kijken. Naar mijn mening is The Switch een aanrader voor alle communicatieprofessionals die overwegen de overstap naar de publieke sector te maken.”
Klaar voor een volgende stap in je carrière?
Wij komen graag met je in contact!
Bel ons op 070 302 2020