Ga naar hoofdinhoud

Vul hieronder je gegevens in, dan neemt één van onze collega’s contact met je op.

Documentalist
O
Openbaar Ministerie logo

Documentalist

Openbaar Ministerie 13227 | Actueel
Utrecht
Deta
36 uur p/w

Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig met hun belangen wordt  omgegaan.

Wat ga je doen

Samen met je collega’s ga je werken aan het Emma Platform, dat het Openbaar Ministerie zelf ontwikkelt. Jouw opdracht omvat het verzamelen, structureren en documenteren van alle relevante informatie die als basis dienen voor dossiervorming. Je analyseert de beschikbare data en vertaalt complexe inzichten naar heldere rapportages, zodat oordelen, zoals onder andere het CIO-oordeel, nauwkeurig en tijdig worden voorbereid. Daarbij werk je nauw samen met projectteams, beleidsmakers en andere stakeholders om te garanderen dat de informatie altijd actueel en coherent is.
Je besteedt veel tijd aan vernieuwing, verbetering, ondersteuning en kennisdeling. Een extra uitdaging daarin is dat de IT-omgeving van het Openbaar Ministerie voortdurend in beweging is. Hierbij borg je dat de documentatie voldoet aan de gestelde kwaliteits-, nauwkeurigheids- en structuurstandaarden. Daarnaast hebt je een scherp analytisch vermogen en beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden, waardoor je jouw bevindingen en rapportages helder en overtuigend overbrengt aan diverse stakeholders binnen het Openbaar Ministerie.
Je draagt bij aan de kwaliteit en samenwerking van het Agile/DevOps team. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden, bent flexibel, creatief, nauwkeurig en beschikt over empathisch vermogen.

 

Jouw werkzaamheden en eindresultaten bestaan onder andere uit:

  • Voorbereiden en structureren van alle documentatie die benodigd is voor audits en onderzoeken naar het programma zoals het CIO-oordeel.
  • Verzamelen en analyseren van relevante informatie uit diverse interne en externe bronnen.
  • Formuleren van heldere en toegankelijke rapportages in samenspraak met projectteams en beleidsmakers.
  • Structureren, archiveren en beheren van alle projectdocumentatie binnen het programma Emma, zodat de juiste informatie op het juiste moment beschikbaar is.
  • Bewaken van de kwaliteit, nauwkeurigheid en consistentie van de documentatie conform de vastgestelde kwaliteits- en structuurstandaarden.
  • Deelnemen aan SCRUM- en overlegmomenten en het leveren van input op het gebied van informatievoorziening en documentatieprocessen.

Waar ga je werken

Binnen het programma Emma werken we aan het vernieuwen en digitaliseren van de werkprocessen van heel het OM. Een belangrijk onderdeel voor het realiseren van dit programma is het waarborgen van heldere, consistente en betrouwbare informatie voor de betrokken overleg- en besluit organen. Daarom zijn wij op zoek naar een Documentalist die ingezet zal worden in het Programma Emma bij de Informatie Voorziening Openbaar Ministerie (IVOM) in Utrecht. Als Documentalist ben je verantwoordelijk voor het inrichten en onderhouden van het programmadossier, inclusief het voorbereiden, structureren en verzamelen van documentatie die benodigd is voor audits en onderzoeken, zoals bijvoorbeeld een CIO-oordeel. 
Je verzamelt en analyseert essentiële informatie uit uiteenlopende bronnen en vertaalt complexe technische en strategische inzichten naar heldere, toegankelijke documenten. In nauwe samenwerking met projectteams, IT-specialisten en beleidsmakers zorg je ervoor dat de vastgelegde documentatie voldoet aan de hoogste kwaliteits- en tijdseisen. 

Wie ben jij

  • Je beschikt over een HBO-diploma (in communicatiewetenschappen of gerelateerd);
  • Je hebt minimaal 3 jaar praktijkervaring met documentatiebeheer, kennismanagement en het opstellen van beleids- en adviesdocumenten;
  • Je hebt ruime kennis van content managementsystemen en digitale archivering (bijvoorbeeld SharePoint, Documentum of vergelijkbare systemen);
  • Je beschikt over volledige Nederlandse spreek- en schrijfvaardigheid.

Wat bieden wij jou

Een opdracht voor 36 uur per week voor een duur van 5 maanden. Op basis van (project) detachering. Startdatum is 28 juli 2025. Standplaats is Utrecht. 

Reageer nu! Dit kan via onderstaande button of via Whatsapp. Voor meer informatie kun bellen, appen of mailen. Lisanne is te bereiken op 06 83 89 71 56 of via de mail lisanne.vanschaick@onlyhuman.nl

Nathalie van de Kamp Accountmanager mantels
N
Nathalie van de Kamp | Consultant | OnlyHuman
1. Reageren
Een functie gezien die bij jou past? Reageer gelijk! We beloven je binnen 5 werkdagen te bellen.
2. Kennismaken
Mochten we je nog niet kennen, maken we graag eerst kennis met je. We stellen een profielschets op met jouw gegevens.
3. Eerste gesprek
Gefeliciteerd, je bent uitgenodigd voor een gesprek! Wij helpen je met de voorbereiding op jouw gesprek.
4. Match
Yes, de opdracht is binnen! Wij checken regelmatig hoe het op je opdracht gaat en of je het naar je zin hebt.