OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren

COVID-19 Q&A


Vragen en antwoorden over het coronavirus

 

Het houdt de gemoederen bezig: het Coronavirus. Het Kabinet heeft opnieuw maatregelen aangekondigd om het aantal besmettingen terug te dringen. Zo zijn alle scholen, kinderopvangcentra en een groot aantal andere voorzieningen (vrijwel) gesloten. Daarnaast wordt er geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te werken en thuis te blijven als je klachten hebt (zoals koorts, verkoudheid en keelpijn), grote groepen te vermijden en sociale contacten te beperken. In rap tempo grijpen de maatregelen diep in in ons dagelijks bestaan, en dus ook de voortgang van werkzaamheden. We informeren je graag hoe OnlyHuman hiermee omgaat. Heb jij naar aanleiding van de corona-maatregelen alsnog een vraag? Laat dit dan aan ons weten via nieuws@onlyhuman.nl.

 

Wat zijn de gevolgen van de maatregelen voor mijn opdracht via OnlyHuman?

Je opdrachtgever heeft vast ook maatregelen getroffen. Het is belangrijk dat ook onze professionals zich houden aan de richtlijnen van de opdrachtgever. Zelf hebben wij contact gezocht met onze contractpartners over de gevolgen van de maatregelen voor jouw opdracht. Onze opdrachtgevers hebben hierin aangegeven dat de opdrachten in principe allemaal doorlopen en dat ze zorgen voor voldoende mogelijkheden tot thuiswerken. Wij gaan er dus vanuit dat jij zo normaal mogelijk door kunt werken en jouw uren kunt declareren.

 

Mijn kinderen kunnen niet naar school of de opvang. Hoe combineer ik dit met mijn opdracht?

Overleg met je opdrachtgever over wat de maatregelen betekenen voor jouw persoonlijke situatie. Bespreek – als het nodig is – de mogelijkheid om (een deel van) de werkzaamheden in de avond of weekenden te doen. Wij vragen je hierover terugkoppeling te geven aan onze coördinator, Sabina Barjaktarevic via e-mail sabina.barjaktarevic@onlyhuman.nl.

 

Bij mijn opdrachtgever is er behoefte aan aanvullende capaciteit. Hoe ga ik hiermee om?

Is er vraag naar aanvullende capaciteit, laat dit dan aan ons weten. Onze consultant kan in dat geval contact opnemen met je opdrachtgever. Stuur ook in dit geval een e-mail naar onze coördinator, Sabina Barjaktarevic via e-mail sabina.barjaktarevic@onlyhuman.nl.

 

Krijgen jullie nog interim communicatie opdrachten binnen op dit moment?

Op dit moment zien wij een beperkte afname van het aantal aanvragen. Wel zagen wij aan het begin van de crisis dat een aantal aanvragen werd teruggetrokken of on-hold werd gezet door opdrachtgevers. Dit had voornamelijk te maken met de onzekerheid rondom de inzet voor bijvoorbeeld grotere evenementen. Nu gaan wij weer richting de normale situatie en zien wij voldoende aanbod van interessante interim opdrachten binnen de publieke sector.

 

Welk type interim communicatie opdrachten zien jullie vooral?

Op dit moment zien wij beperkt verschil met de aanvragen welke wij normaal ook ontvangen. Hierbij wordt het meest gevraagd naar senior communicatieadviseurs, senior webredacteuren en (online) communicatieadviseurs. Daarnaast zien wij wel een toename in het aantal aanvragen voor professionals met ervaring in crisiscommunicatie, voornamelijk vanuit de Rijksoverheid en lokale overheden. Dit gaat dan zowel om woordvoerders als om allround adviseurs.

 

Hoe ziet de sollicitatieprocedure bij OnlyHuman er nu uit?

Als er nog geen kennismakingsgesprek is geweest tussen onze recruiters en de kandidaat, plannen ze een interview in via videochat, denk hierbij aan tools als Teams, Facetime of Skype. Er zit hier geen verschil tussen open sollicitaties en reacties op specifieke vacatures. Indien wij de kandidaat wel kennen, bijvoorbeeld vanuit een andere procedure, dan worden telefonisch een aantal zaken doorgenomen. Wij stellen kandidaten vervolgens voor bij onze opdrachtgevers aan de hand van een uitgebreide profielschets.

 

Hoe gaan opdrachtgevers om met intakegesprekken voor opdrachten?

Per opdrachtgever is het verschillend hoe gesprekken worden opgezet. Veel gesprekken vinden plaats via videochat aan de hand van Skype of FaceTime. In uitzonderlijke gevallen wordt er een “live” gesprek (1-op-1) gepland.

 

Hoe word je ingewerkt voor een nieuwe opdracht?

De inwerktrajecten verschillen per opdrachtgever en er is niet een standaard aanpak. In ieder geval faciliteren onze opdrachtgevers het thuiswerken. Wat wij ook veel zien is dat nieuwe teamleden een vaste buddy krijgen aangewezen binnen de nieuwe opdrachtomgeving. Verder zien wij dat de eerste dag wel “live” wordt ingewerkt (met gepaste afstand) als dit mogelijk is en dat de meeste communicatie met de directe collega’s via Teams, Skype of FaceTime verloopt. Sommige opdrachtgevers hebben e-learning programma’s om nieuwe teamleden wegwijs te maken. Zorg in ieder geval dat je als nieuw teamlid in korte tijd je rol en verantwoordelijkheden scherp hebt, een sociaal netwerk opbouwt, een vaste buddy/aanspreekpunt hebt en stem vaste communicatiemomenten af.

 

Gaat OnlyHuman door de corona maatregelen anders om met betalingen aan ZZP-ers?

Nee. Onze administratie loopt, ondanks het werken op afstand, gewoon door en we zorgen dat de facturatie en de betaling van facturen net zo snel verlopen als anders.

 

Hoe gaan opdrachtgevers om met thuiswerken?

We hebben regelmatig contact met onze opdrachtgevers om af te stemmen hoe zij met de situatie omgaan. Tot nu toe is het beeld dat vrijwel alle opdrachtgevers de mogelijkheid bieden om thuis te werken. Er zijn ook bij verschillende opdrachtgevers tips en handleidingen in omloop voor het effectief thuiswerken. Zo heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken een handleiding gemaakt met praktische tips over werkhouding, planning en thuiswerken met kinderen. Download de thuiswerktips hier.

 

Voor welke financiële regelingen kom ik als ZZP-er in aanmerking?

Het kabinet heeft verschillende regelingen beschikbaar om de werkgelegenheid te behouden en om ondernemers te ondersteunen in deze onzekere tijden. Voor ZZP-ers die in de knel komen door de coronacrisis is er een overbruggingsregeling (Tozo-regeling) beschikbaar. Verder krijgen ZZP-ers uitstel van belastingen en een versoepeling van kredietvoorwaarden. Wil jij hier meer over weten? Bekijk dan de speciale website van de rijksoverheid. Voor specifieke vragen kan je ook telefonisch contact opnemen met het KvK coronaloket via 0800-2117.

 

Wat moet ik doen als ik door gezondheidsklachten niet kan werken?

Meld dit in ieder geval bij jouw opdrachtgever. Verder blijven wij ook graag op de hoogte van je beschikbaarheid. Wij verzoeken jou dan ook vriendelijk om ons op de hoogte te stellen. Dit kan je het beste doen door een e-mail te sturen naar jouw contactpersoon bij OnlyHuman of naar onze HR adviseur, Rinske Slotema, via rinske.slotema@onlyhuman.nl.

 

Ik ken een goede communicatieadviseur die binnenkort beschikbaar komt. Kan ik deze adviseur bij jullie introduceren?  

Dit kunnen wij natuurlijk alleen maar toejuichen. Wij zien dat veel professionals OnlyHuman aanbevelen binnen het eigen netwerk. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de tevredenheid over de dienstverlening, de beschikbaarheid van relevante vacatures binnen het publieke domein en onze bijdrage aan kennisdeling en ontwikkeling. Wij maken graag kennis met goede adviseurs uit het netwerk van onze professionals. Kandidaten kunnen zich melden bij onze recruitment coördinator, Sabina Barjaktarevic, via sabina.barjaktarevic@onlyhuman.nl. Vanzelfsprekend kunnen kandidaten zich ook inschrijven via onze website onlyhuman.nl of hier direct reageren op een vacature. Zie je een behoefte aan extra capaciteit bij jouw opdrachtgever, dan horen wij dit vanzelfsprekend ook graag? Wellicht een mooie kans voor iemand in jouw netwerk. Onze consultants denken graag mee.

 

Waar kan ik terecht als ik door de Corona maatregelen mijn opdracht niet meer volledig kan uitvoeren?

Wij begrijpen van onze opdrachtgevers dat de meeste opdrachten goed uitgevoerd kunnen worden. Mocht dit niet zo zijn, dan zoeken wij graag samen naar een passende oplossing. Wij adviseren jou om dit in eerste instantie te bespreken met jouw opdrachtgever en te onderzoeken of er een alternatieve aanpak mogelijk is. Ook onze consultants kunnen jou hierin adviseren en, indien gewenst, het gesprek aangaan met de opdrachtgever. Neem hiervoor gerust contact op met jouw contactpersoon bij OnlyHuman.

 

Waar kan ik terecht met vragen over de gevolgen van de maatregelen?

Uiteraard zijn wij gewoon telefonisch en per mail bereikbaar. Voor vragen over jouw inzet en de gevolgen van de afgekondigde maatregelen kun je terecht bij onze HR adviseur Rinske Slotema. Je kunt haar bereiken via ons algemene telefoonnummer (070) 302 2020 of per e-mail via rinske.slotema@onlyhuman.nl.

 

 

 

 

CONTACT

 

Heb je vragen over COVID-19? Bel gerust met onze HR adviseur Rinske Slotema.

 

Je kunt haar bereiken via ons algemene telefoonnummer (070) 302 2020 of per e-mail via rinske.slotema@onlyhuman.nl.

Chat met ons via WhatsApp