OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren
3 september 2019

Wat je als zzp’er moet weten over (de risico’s van) tussenpartijen op de arbeidsmarkt

door Sabina van Roest

In de media zijn de laatste tijd veel berichten verschenen omtrent de zorgen van zzp-organisaties over de snelle opmars van flexbemiddelaars en contractbeheerders op de arbeidsmarkt. Door het groeiend aantal zogeheten ‘brokers’, zouden eindopdrachtgevers zich steeds minder verantwoordelijk voelen voor de zzp’er, en hen steeds meer laten insnoeren door tussenpersonen. De actuele aanleiding voor de berichtgeving was dat zzp’ers niet uitbetaald krijgen vanwege cashflowproblemen bij de tussenpartijen op de arbeidsmarkt.

 

Wat betekent dit nieuws voor zzp’ers en opdrachtgevers? Moeten zij zich werkelijk zorgen maken, of valt het allemaal wel mee? Om hier antwoord op te geven, geeft OnlyHuman directeur Martin Staats via dit blog inzicht in de wereld van tussenpartijen op de arbeidsmarkt. Hij legt uit wat het nut van een tussenpartij is, welke  vormen van bemiddeling er zijn en welke rol OnlyHuman op de arbeidsmarkt inneemt. En last but not least; hoe je als zzp’er zelf het heft in handen kunt nemen om je te beschermen tegen de eventueel nadelige gevolgen van de snelle opmars van brokers.

 

De toegevoegde waarde van tussenpartijen op de arbeidsmarkt
Grote bedrijven en overheden besteden de regie over de inhuur van zzp’ers steeds vaker uit. En dat is niet zonder reden. Volgens Martin Staats zijn er drie motivatoren die hieraan ten grondslag liggen: Administratieve ontzorging, kwaliteit van de in te zetten professionals, en de complexe wet- en regelgeving.

 

“Met name grote opdrachtgevers hebben continu behoefte aan een instroom van diverse kennis, expertise of capaciteit. Oftewel, behoefte aan tijdelijke medewerkers. De administratieve kant van het inkoopproces is enorm complex als je in die grote omvang mensen nodig hebt. Door het inzetten van een broker wordt het administratieve proces veel simpeler. De broker regelt de administratie zowel aan de kant van de opdrachtgever, als van de zzp’ers en andere tijdelijke inzet. Dit scheelt bedrijven een hoop kopzorgen. Daarnaast is de wet- en regelgeving op de arbeidsmarkt vrij ingewikkeld. Als je dit verkeerd organiseert, loop je het risico op hoge boetes. Door een broker in te zetten, hopen bedrijven de risico’s te verminderen.”

 

Opdrachtgevers hebben daarnaast steeds meer behoefte aan zzp’ers van allerlei niveaus en voor verschillende functies. Een gespecialiseerde tussenpartij vindt makkelijker de juiste specialisten voor een functie. Niet alleen door hun expertise in een bepaald vakgebied, maar ook door hun brede netwerk in een deel van de arbeidsmarkt. “Als organisatie heb je niet altijd het inzicht welke specifieke kennis of ervaring nodig is voor een bepaalde functie of project. Door een intermediair in te schakelen met kennis van een bepaald vakgebied, zorg je niet alleen dat de vacaturevraag goed geformuleerd wordt, maar ook dat de zzp’er met de juiste skills op de juiste plek terecht komt. Dit scheelt op langere termijn een hoop kosten.” – Aldus Martin.

 

Diverse soorten tussenpartijen en hun rollen
De diverse behoeften van bedrijven op het gebied van arbeidsbemiddeling, vragen tevens om verschillende soorten tussenpartijen. Martin legt uit: “Brokers zijn vooral gespecialiseerd in de administratieve kant. Zij nemen de administratie, facturering, en de aansprakelijkheidsrisico’s over. Hoewel op dit laatste vlak de eindopdrachtgever altijd een verantwoordelijkheid houdt. Het bedrijfsmodel van brokers is gebaseerd op een hoog volume, met vrij lage marges. Als er een kink in de kabel komt, hebben ze eerder een probleem op financieel vlak.

 

Bemiddelingsbureaus met een focus binnen een bepaald vakgebied, spelen daarentegen in op de vraag naar gespecialiseerde zzp’ers. Zij voegen waarde toe door de juiste professional voor een vacature binnen een bepaald vakgebied te vinden. Kwaliteit staat voorop. Dat is een intensief proces en de marges liggen dan ook hoger. Hierdoor zijn ze vaak ook stabieler op financieel vlak. De derde motivator, de complexe wet- en regelgeving, vormen de overeenkomst tussen verschillende soorten van bemiddeling. Alle professionele tussenpartijen regelen– als het goed is – de inzet en administratie conform de wet en regelgeving.”

 

“Een flexmakelaar of broker is maar één vorm van bemiddeling. In de praktijk zien we allerlei varianten. Van partijen die alleen de administratie doen, tot bureaus die het hele interne inhuurproces uit handen nemen. Ze hebben allen een andere rol dan een gespecialiseerd bemiddelingsbureau zoals OnlyHuman.” – Martin Staats

 

De impact van de diverse vormen op zzp’ers
Wat merkt een zzp’er van de diverse vormen van tussenpartijen? De zzp’er merkt volgens Martin vooral dat er een verschil is in de band tussen zzp’er en een bureau. “Door het hoge volume hebben brokers in het algemeen minder binding met een zzp’er. De focus ligt bij hen vooral op ontzorgen op het gebied van administratie en wetgeving. Bij een gespecialiseerde intermediair zoals OnlyHuman, ligt de focus voornamelijk op het leveren van specifieke gekwalificeerde zzp’ers. Bij OnlyHuman is er veel contact met de zzp’er, en bieden we bijvoorbeeld ook ontwikkelingsmogelijkheden en kennissessies. Onze relatie met de zelfstandige professionals is daarom veel intensiever dan de relatie die een broker met een kandidaat heeft”.

 

Wat kun je als zzp’er zelf doen om je te beschermen?
En hoe zit het op financieel vlak? Is het terecht dat de media het beeld schetsten dat zzp’ers uit moeten kijken of ze wel hun geld krijgen van tussenpartijen? Volgens Martin valt het allemaal wel mee. “In verreweg de meeste gevallen gaat het wel goed. Maar als zzp’er moet je wel alert blijven en weten met wie je zaken doet. Je broker of intermediair is de opdrachtgever. Je hebt daarom te maken met de kredietwaardigheid van de tussenpartij, en niet die van je eindklant.”  Honderd procent zekerheid is er natuurlijk niet, maar tussenpartijen die bijvoorbeeld langer bestaan, al langere tijd grote klanten hebben en groei en ontwikkeling laten zien, zijn op financieel vlak volgens Martin vaak stabieler dan nieuwe partijen. De juiste keurmerken zeggen ook iets over de stabiliteit van een tussenpartij. “Een ISO certificering laat bijvoorbeeld zien dat een organisatie zijn zaakjes op administratief vlak goed op orde heeft.”

 

Uiteindelijk blijf je als zzp’er wel ondernemer, en als ondernemer heb je altijd een risico dat klanten niet betalen. Martin adviseert daarom om je eigen financiële en administratieve zaken goed op orde te houden. “Zorg dat je op tijd je facturen uitstuurt en op de betaling toeziet. Dit versterkt je positie in geval van wanbetaling. En wil je het risico nog meer minimaliseren, maar wel de afwisseling van verschillende opdrachten ervaren? Dan is het werken op basis van detachering altijd nog een optie.”

 


Wil je meer over dit onderwerp? Neem gerust contact op met Martin Staats via Martin.Staats@onlyhuman.nl of bel 070 302 20 20


OOK INTERESSANT
Chat met ons via WhatsApp