Ga naar OnlyHuman home

Professionals aan het woord: Krista de Wolff, werkgelukdeskundige & communicatiespecialist

Blog
Gelukkige medewerkers zijn productiever en creatiever, dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Het zijn prettige collega’s om mee samen te werken en ze verlenen ook nog eens betere service. Als communicatiespecialist en werkgelukdeskundige (de eerste van Nederland) help ik organisaties met projecten waar mensen, werkplezier en communicatie voorop staan.

 


Interne klantgerichtheid

Eén van de opdrachtgevers die ik via OnlyHuman ken, is de Autoriteit Consument & Markt. Ik heb hen geholpen met het verbeteren van de interne klantgerichtheid. De Academie had een groei doorgemaakt en inhoudelijk stond alles op de rit. Het (her)structureren van de informatie en verbeteren van de communicatie met medewerkers, zou voor veel meer tevredenheid zorgen. Een objectieve blik van een buitenstaander werkt vaak verhelderend, dat ervaar ik altijd in opdrachten. Zo bleek hier bijvoorbeeld, dat één van de frustrerende factoren een onnodig ouderwetse aanmeldprocedure was. Als ik dat zie, vraag ik direct: “Is dit echt nodig, op deze manier?”. Vaak is het antwoord nee, maar het veranderen kost veel tijd. Ik kies er dan voor om er tijd en energie in te steken, omdat ik weet dat het ze veel oplevert.

 

Duurzame inzetbaarheid

Een ander actueel thema waar ik opdrachtgevers vaak mee help, is duurzame inzetbaarheid.

Bij een lokale bank bijvoorbeeld, waar veel zou gaan veranderen de komende jaren, heb ik samen met HRM een inspiratieprogramma ontwikkeld. Dit heeft medewerkers geholpen om hun blik te verbreden en nieuwe mogelijkheden voor de toekomst te zien, ook als die buiten de bank zou zijn. Organisaties die dit faciliteren en op deze manier aandacht hebben voor medewerkers, geven blijk van goed werkgeverschap.

 

Purpose

Eén van de projecten waar ik nu aan werk, is bij een relatief jonge organisatie die de afgelopen jaren een succesvolle groei heeft doorgemaakt. Maar juist door die groei, een complex extern speelveld en de focus op processen, is de aandacht voor (nieuwe) medewerkers op een te laag pitje geraakt. De directeur heeft mij gevraagd om haar te helpen om de purpose van de organisatie onder woorden te krijgen. Door uitgebreide gesprekken met medewerkers, met inspiratiesessies en hartelijke communicatie, creëren we een situatie waarbij iedereen straks weer vanuit hetzelfde vertrekpunt werkt.

 

Iedereen gelukkig aan het werk!

Als ik als adviseur aan een communicatieproject werk, ben ik werkgeluk-vertegenwoordiger. Het vraagt vaak om een nieuwe manier van interactie met collega’s. Bij mijn projecten besteed ik ook altijd een deel van mijn tijd aan ‘coaching on the job’. Niet zweverig, maar praktisch. Het helpt mensen op een constructieve manier te communiceren en zo win-win situaties te creëren.