Ga naar OnlyHuman home

Professional aan het woord: René Kemper

Blog
Onze professionals maken het verschil bij onze klanten. Hun werk en specialisatie zorgen ervoor dat ze beide groeien. In deze serie laten wij hen aan het woord over wat hen drijft en motiveert als Professional of OnlyHuman!

 


 

René Kemper, Visual Designer

Ik ben een creatieve geest, als kind was ik altijd bezig met tekenen en knutselen. En ik bleef er plezier in hebben, dus de studie Compositie, Muziekproducties en Studioproducties (CMS) was een logische keuze. Het was een experimentele studie met de combinatie van geluid, beeld en video. In de dagelijkse praktijk komen alle drie de disciplines aan bod in mijn werkzaamheden. Juist de verbindingen tussen die drie disciplines is waar nu mijn kracht ligt.

 

In mijn vaardigheden als ontwerper heb ik een groeiproces doorgemaakt waardoor ik nu een ervaren designer ben met visual identity en socialmedia-design als specialismen. Na een aantal banen in Groningen, ging ik aan de slag bij de KLM als medior designer. Weliswaar zonder de perfecte achtergrond van een afgeronde studie aan het Grafisch Lyceum, maar met een ‘brutale bries’ die ze blijkbaar graag in het team hadden. Ik heb er naast beeld voor socialmediakanalen ook in- en exterieurs van vliegtuigen ontworpen, met als hoogtepunt een oranje/blauw vliegtuig als Hollands vlaggenschip. Het blijft een gaaf idee dat mijn designs letterlijk de hele wereld over gaan. Na vijf jaar vond ik het tijd voor een volgende stap en kreeg ik al snel de kans om drie dagen per week aan te slag te gaan als designer van socialmedia-content voor het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Dat doe ik met veel plezier, niet in de laatste plaats omdat ik me er kan ontwikkelen in een nieuwe passie: video. Op dit moment produceer ik vlogs voor de minister en als het aan mij ligt, maken we er een lange reeks van.

 

Freelance en gedetacheerd

OnlyHuman en ik zijn op twee manieren verbonden. Voor mijn baan bij het ministerie was OnlyHuman mijn bemiddelaar als ‘preferred supplier’ van de overheid. Daarnaast werk ik meerdere dagen per week als freelancer en OnlyHuman is een van mijn klanten. Marketingcommunicatie-specialist Anouk Sprangh van OnlyHuman heb ik leren kennen toen ik bij de KLM werkte en zij heeft mij benaderd voor het maken van een aantal uitingen. OnlyHuman heeft een goed verhaal met een unieke visie op werving en selectie. Ik merk in mijn werkomgeving dat ze een grote gunfactor hebben. Juist dat maakt het voor mij interessant: het persoonlijke dat OnlyHuman wil uitdragen, verwoorden in beeld, bijvoorbeeld in vacaturevisuals voor social media en in templates voor de nieuwsbrieven.

 

Een verhaal vangen en vertellen

De dynamiek van een ontwerper is heel grillig. Dat kan soms spannend zijn, ik weet nooit wanneer de inspiratie opkomt. Toch lukt het elke dag weer bij grote en kleine opdrachten omdat mijn fascinatie voor de kracht van beeld zo groot is. Beeld kan een heel verhaal vangen en vertellen, vaak zelfs beter dan met woorden. Mijn uitdaging en doelstelling is om in een wereld waarin mensen visueel overprikkeld zijn, ze te blijven verrassen en boeien met mijn designs.