OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren
16 juli 2019

Professional aan het woord – Elske Fontein, interim social media specialist

door Linda Nalis

Hoe ziet de functie van een (interim) social media specialist voor een groot internationaal evenement eruit? Waar liggen de uitdagingen en groeimogelijkheden? Elske Fontein werkte drie maanden als interim social media specialist voor het Ministerie van Buitenlandse zaken. Haar opdracht? Het uitvoeren van een social media strategie om het Global Entrepreneurship Summit (GES) 2019 op de kaart te zetten. In dit blog vertelt zij over haar ervaring en werkzaamheden rondom dit grote internationale evenement.

 

Het Global Entrepreneurship Summit
“Op 4 en 5 juni 2019 organiseerden Nederland en de Verenigde Staten van Amerika (VS) het Global Entrepreneurship Summit (GES) in het World Forum in Den Haag. Het GES is een uniek internationaal podium voor ondernemers die innovatieve oplossingen bieden op maatschappelijke vraagstukken. Het doel van dit event is een positieve bijdrage leveren aan de Trans-Atlantische relatie tussen NL en de VS. Daarnaast om Nederland te positioneren als ondernemend, innovatief land en ‘the gateway to Europe’. Meer dan 2000 deelnemers volgden twee dagen een uniek programma, bestaande uit keynotes van topsprekers, panels en diverse activiteiten gericht op matchmaking.”

 

Een breed takenpakket
“Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een communicatieteam opgezet voor dit project, bestaande uit woordvoerders, website beheerders, ontwerpers en communicatiespecialisten. Binnen dit team werkte ik als social media specialist. Mijn taak was om samen met het team het event op de kaart te zetten, uit te leggen waarom het GES wordt georganiseerd, en wat het oplevert voor ons land. De inzet van de social media kanalen Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube, was een belangrijk onderdeel om dit te realiseren.

Mijn takenpakket was breed; het opstellen van een content kalender, het ontwikkelen en plaatsen van content, het beheren en monitoren van alle kanalen, het opzetten en in goede banen leiden van ‘GES-TV’ op het YouTube kanaal, tot het adverteren op de social media kanalen. In dit proces werkte ik in sommige gevallen samen met een contentbureau, maar voornamelijk ontwikkelde ik de content zelf.”

Een strategische aanpak
“De functie van social media specialist bevat ook een strategisch aspect. Hoe je je kanalen inricht en opzet is heel belangrijk. Een goed voorbeeld hiervan is het opzetten van een YouTube kanaal. Door een goede inrichting, de juiste titel, beschrijving, tags, het juiste beeld en een pakkende Thumbnail (plaatjes die voor de video komen), valt je video meer op. Hierdoor klikken meer mensen op je video en wordt deze vaker getoond. Bovendien heb je rekening te houden met de diverse fasen tijdens het project. In de aanloop naar het evenement toe, lag de focus meer op het produceren van content om het evenement bekender te maken. Tijdens het evenement heb je weer een ander doel; het vastleggen van de beleving en de meerwaarde laten zien. Na het evenement heb je te maken met opvolging en afronding.”

 

Interessante uitdagingen
“Deze diverse fasen gaven ook verschillende uitdagingen. In de beginfase was er nog niet veel content beschikbaar, waardoor we creatief moesten zijn. Dichter naar het evenement toe en tijdens het evenement was het juist een uitdaging om niet te veel tegelijk te plaatsen: Er was zoveel mooie content om te delen. Tijdens deze opdracht moest ik ook rekening houden met de culturele verschillen wat de social media aanpak betreft. De doelgroep focus was wereldwijd, waardoor alles in het Engels gepost werd. Daarnaast is Amerika formeler in het gebruik van de kanalen en gebruiken ze normaliter andere vormen van content. Als social media specialist had ik rekening te houden met een internationaal team, diverse instanties die elk hun eigen belangen hebben, en de diverse culturen en gebruiken. Het maakte het project complexer, waardoor deze opdracht uitdagend en voor mij heel interessant was.”

 

Van commerciële wereld naar overheid
“Ik heb jaren als freelance social media specialist/manager bij o.a. TUI, KRAS Reisbureau en Centraal Beheer Achmea gewerkt. De opdracht bij BZ was mijn eerste interim opdracht voor de overheid. De overstap van de commerciële wereld naar de overheid was voor mij een bewuste keuze. Ik wilde mij verder ontwikkelen en in een andere organisatiecultuur werken. Meer bezig zijn met thematiek die mij echt aanspreekt en daarin meer diepgang vinden. Het Global Entrepreneurship Summit draagt echt bij aan een betere wereld, aan duurzaam ondernemen. Hoewel ik tijdens deze opdracht mijn commerciële kennis goed in kon zetten, heeft deze opdracht ook bijgedragen aan mijn groei als professional. Ik heb onder andere veel geleerd over politieke gevoeligheden, hoe het werkt op een ministerie, welke belangen er spelen etc. En doordat ik veel met specialisten heb samengewerkt, zoals een ervaren YouTube specialist, heb ik ook binnen mijn vakgebied veel bijgeleerd.”

“Samen met een hecht team van diverse specialisten onder hoge druk echt iets moois neerzetten en 100.000-den mensen over de hele wereld bereiken via social media; dat was voor mij echt een hoogtepunt.”

Een goede match
Ik ben blij dat ik door OnlyHuman benaderd werd voor dit project, want ik kijk er met veel plezier op terug! Als freelancer komt het vaak voor dat je een social media strategie opzet, en dat anderen het vervolgens uitvoeren. Het leuke van dit project was dat ik juist zelf aan de slag kon en het resultaat meemaakte. Het was een project met een kop en een staart, waarin ik heel nauw met het team naar een climax toewerkte. Daarnaast was het project heel dynamisch. We stonden regelmatig onder hoge druk. Ik moest uitvoerend werken en zag snel resultaat van mijn werk. Die veelzijdigheid en dynamiek vond ik erg leuk en passen bij mij. OnlyHuman heeft echt de tijd genomen om mij te leren kennen. Geert (senior Consultant OnlyHuman) zag wat wel en niet bij mij past, en kon daardoor een goede match maken. Dit draagt voor mij zeker bij aan een langdurige samenwerking met OnlyHuman.

 


Elske Fontein ging aan de slag als interim social media specialist via OnlyHuman. Wil jij ook ontdekken waar jouw passie en talenten liggen en welke organisatie bij jouw talenten past? Wij gaan graag met jou in gesprek en samen op zoek naar de juiste match.  


OOK INTERESSANT
Chat met ons via WhatsApp