Ga naar OnlyHuman home

Laat LinkedIn voor je werken

Blog

LinkedIn bestaat dit jaar 15 jaar en is van meet af aan een ijzersterk online netwerk voor vakmensen. Wereldwijd telt het platform zo’n 500 miljoen geregistreerden waarvan 6 miljoen in Nederland. Een prima plek dus om interessante contacten te leggen, relaties te onderhouden, op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen in je vakgebied en carrière-moves van connecties te volgen. Maar ook om gevonden te worden als mogelijke nieuwe werknemer. En dat is waar dit blog van Miranda Opstal, recruiter bij OnlyHuman, over gaat: hoe optimaliseer je je LinkedIn-profiel als ‘online visitekaartje’?

 

Begin bij de basis

Wist je dat je LinkedIn-profiel vaak bovenaan komt te staan bij de zoekresultaten als iemand je naam googelt? Mensen die naar je pagina gaan, krijgen door middel van jouw profiel een compleet overzicht van wat je in huis hebt. Met andere woorden: het is dé plek om jezelf te presenteren aan toekomstige werkgevers als je op zoek bent naar een nieuwe baan of project. Maar dan moeten ze je wel kunnen vinden. En daar gaat het helaas vaak mis, bijvoorbeeld omdat je onbewust hebt aangevinkt dat je pagina alleen toegankelijk is voor je bestaande connecties. Een goed startpunt als je LinkedIn optimaal wilt gebruiken, is dan ook het controleren en waar nodig resetten van je basisinstellingen met betrekking tot privacy. Je vindt ze onder ‘Ik’ bovenin je menubalk; kies vervolgens voor ‘Instellingen en privacy’.

 

Elevator pitch in 120 tekens

En dan naar de pagina zelf, te beginnen bij de kopregel. Eigenlijk zijn het er twee: je naam zet LinkedIn standaard op de eerste regel, maar de tweede kun je zelf invullen. Meestal staat hier de naam van de huidige functie en eventueel ook de naam van de werk- of opdrachtgever. Maar je kunt hier ook je expertise op een originele manier kwijt: denk bijvoorbeeld aan ‘gelukscoach’, of ‘uw communicatieadviseur bij verandering’. De tweede kopregel aanpassen doe je zo: ga naar ‘Ik’ op de homepage, klik op ‘profiel weergeven’ en vervolgens op ‘bewerken’. In het pop-upvenster ‘Introductie bewerken’ kun je je eigen tekst invoeren in het tekstvak ‘Kopregel’. Je hebt 120 tekens tot je beschikking om de bezoeker van je pagina aan te sporen om vooral verder te lezen. Wie dat doet, komt bij het stukje waar je jouw ‘elevator pitch’ hebt geplaatst: een samenvatting van je expertise & competenties, ambities en persoonlijke eigenschappen. Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan of opdracht, kun je dat hier aangeven. Ook hier geldt: authenticiteit valt op!

 

Waar wonen en werken?

De locatie, die LinkedIn plaatst op basis van de postcode die jij hebt ingevoerd bij je basisgegevens, zet ons als recruiters soms op het verkeerde been. Weet jij nog welke postcode je hebt ingevoerd? Die van je meest recente werk- of opdrachtgever, of die van je huisadres? Wij zoeken niet alleen op expertise, maar ook op een maximaal aantal kilometers rond de vestigingslocatie van opdrachtgevers. Stel je voor dat jij de perfecte kandidaat bent voor een opdracht in Den Haag, maar dat je bij onze zoektocht niet naar boven komt. Dit kan gebeuren als gevolg van de postcode die jij hebt ingevoerd en daardoor ‘Groningen en omgeving’ staat vermeld in de kopregel. Terwijl je misschien best bereid bent te verhuizen voor je droombaan in de hofstad of doordeweeks altijd bij je partner in Zoetermeer logeert.

 

Wees benaderbaar

Hoe bekijken wij, als recruiters, een LinkedIn-pagina? Voor ons leest jouw LinkedIn-pagina het prettigst als je begint met een samenvatting van wie je bent. Je kunt boven aan de pagina ook al je contactgegevens vermelden, of een verwijzing naar je website als je die hebt. Op deze manier kunnen recruiters en/of jouw potentiële nieuwe werkgever jou benaderen voor een mooie vacature, in plaats van dat je zelf de eerste stap moet zetten.  Vervolgens zijn wij als recruiters natuurlijk heel benieuwd naar je werkervaring en vaardigheden. Grote lappen tekst nodigen ons niet onmiddellijk uit tot lezen: stukjes tekst van maximaal 5 regels en opsommingen zijn prettig overzichtelijk. Wist je dat je bijlagen en links (denk aan een portfolio, filmpje of infographic) kunt toevoegen, die iemand bij interesse kan openen? Zo kun je zonder een tsunami aan tekst en beeld op je hoofdpagina meer vertellen, of laten zien, over opdrachten, banen en projecten.

 

Kennis delen en netwerken

Over linken gesproken: klik hier voor het blog ‘Het ABC van een goed cv’. Een aantal van de tips die we daarin geven, is ook van toepassing op je LinkedIn-profiel: plaats een recente, professionele foto; wees eerlijk; houd het overzichtelijk; specificeer en licht toe. Je LinkedIn-profiel is een ‘levend’ document en heeft, net als je cv, aandacht en onderhoud nodig. Als je daartoe bereid bent, kan het je veel opleveren: contacten, kennis, een nieuwe baan…

 

 


 

Ben jij een marketing- of communicatieprofessional en kun je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je online profiel? Stuur dan een e-mailbericht naar Miranda Opstal door hier te klikken. We adviseren je graag!