OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren
29 mei 2019

Is groeien eigenlijk een kwestie van geluk?

door Sabina van Roest

Groei en ontwikkeling van vakprofessionals in de communicatie.

 

Investeren in groei en ontwikkeling van professionals is een investering in je organisatie. Het vergroten van de kennis en vaardigheden van professionals draagt niet alleen bij aan het werkgeluk van medewerkers, maar ook aan de kwaliteit en expertise die je levert. En daarmee aan de tevredenheid van je klanten. Bovendien is stilstand achteruitgang, zeker in de vakgebieden communicatie en marketing. De ontwikkelingen in deze vakgebieden gaan zó snel, dat je als organisatie je professionals wel up-to-date moet houden, wil je relevant en slagvaardig blijven in de markt.

 

Een gedegen groei -en ontwikkeltraject voor je professionals is daarom een must. HR -en communicatiemanagers spelen hierin een belangrijke rol. Maar wat is groei eigenlijk, en hoe pak je dit als manager aan? OnlyHuman heeft een duidelijke visie op groei. In dit blog geven we tips hoe je de groei en ontwikkeling van je medewerkers versterkt, zodat het bijdraagt aan de professionalisering van je organisatie en het vak.

 

Groei is meer dan het volgen van opleidingen

Eén van de eerste dingen waar managers vaak aan denken bij groei en ontwikkeling, is het aanbieden van opleidingen. En dat is niet zo gek. Basiskennis van het vakgebied en het op de hoogte zijn van ontwikkelingen in de branche, bieden een zekere kwaliteit. Het versterkt de professionals in hun rol, iets dat we bij OnlyHuman belangrijk vinden. Echter, groei is anno 2019 meer dan enkel vakinhoudelijke ontwikkeling door opleidingen. Voor de nieuwe generatie is ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, werk-privé balans en plezier in het werk belangrijk. Hier kun je als HR-en communicatiemanager niet meer aan voorbij gaan. Bij OnlyHuman kijken we daarom tijdens gesprekken verder dan enkel de kennis van de professional.

 

“Door gehoor te geven aan de ontwikkel- en groeibehoeften van je professionals, vergroot je de kans op een goede match en bind je communicatieprofessionals aan je organisatie.”

 

De professionals die via ons gedetacheerd worden, starten met een assessment waarin de ambitie en ontwikkelbehoefte inzichtelijk worden gemaakt. Welke vaardigheden en competenties heeft de professional? Wat zijn de persoonlijke drijfveren? In welke fase zit de professional nu en welke rol, (contract)vorm en organisatie past hier het beste bij? Als er behoefte aan is faciliteren we in coaching, opleiding of training. Denk hierbij aan een webinar, e-learning of een vakinhoudelijke training via een externe partij. Dit gebeurt indien gewenst ook in overleg met de opdrachtgevers; wat ziet de opdrachtgever gebeuren? Waarin kan de kandidaat zich nog ontwikkelen en wat is daarvoor nodig? Deze aanpak draagt bij aan het waarborgen van kwaliteit van de professionals, en bovenal aan hun (werk)geluk.

Inspelen op groei -en ontwikkelbehoefte

Om te horen wat er speelt in de markt en waar de groei -en ontwikkelbehoefte ligt vanuit zowel de professionals als opdrachtgevers, zitten we regelmatig samen met 5 experts uit diverse disciplines binnen het communicatie vakgebied. We noemen dit ons ‘ExpertLab’. De input gebruiken we voor onze kennis- en inspiratiesessies, die we een paar keer per jaar voor onze professionals en opdrachtgevers organiseren. Tijdens de sessies delen we zowel vakinhoudelijke kennis, als praktische tools om relevante vaardigenheden te versterken. Denk aan vaardigheden als ‘visual thinking’, ‘effectief beïnvloeden’ en ‘gesprekstechnieken’. De aankomende inspiratiesessie in september gaat over ‘data driven-communicatie’.

 

“Uiteindelijk onderscheidt een professional zich op vaardigheden, en niet enkel op vakinhoudelijke kennis.”

 

Interne kennisoverdracht

Een andere efficiënte manier om groei van je professionals en team te versnellen, is het benutten van de kennis die intern beschikbaar is. Denk bijvoorbeeld aan ‘mentorship’, waarin professionals met elkaar sparren over lastige vakinhoudelijke cases. Of zet een online omgeving op waar ze informatie en ervaringen met elkaar delen. Als je dit combineert met interactieve intervisie-bijeenkomsten, versterk en versnel je de groei en ontwikkeling. Vergeet hierbij niet om ook interim professionals aan te sluiten op een ontwikkeltraject voor jouw vaste medewerker. Dit heeft absoluut meerwaarde. Interim professionals brengen namelijk nieuwe kennis en inzichten uit een andere omgeving met zich mee. Het is zonde om deze kennis verloren te laten gaan.

 

“Durf in tijdelijke professionals te investeren. Want hun groei, betekent ook groei voor de rest van het team.”

 

Groei is een persoonlijk en uniek traject.

Genoeg opties dus voor het gestructureerd opleiden en ontwikkelen van professionals. Maar houd er altijd rekening mee dat groei een persoonlijk en uniek traject is. Om daar gehoor aan te geven, moet je als manager eerlijk het gesprek aan gaan en oprecht interesse tonen in je mensen. Ga de diepte in tijdens gesprekken. Praat eerlijk over de goede én minder goede competenties van de professional, de ontwikkelbehoeften en mogelijkheden. Geef hen ook de ruimte om fouten te maken. Hierdoor ontstaat vertrouwen, van waaruit je samen een ontwikkeling door kunt maken.

Soms betekent groei ook dat je nee moet zeggen. Dat je tot de conclusie komt dat iemand niet (meer) bij de organisatie past en buiten de organisatie moet kijken. Dat is helemaal niet negatief, maar juist een krachtig onderdeel van groei en ontwikkeling. Uiteindelijk bepaal je als HR-of communicatiemanager zelf wat je onder groei en ontwikkeling verstaat. Wat wel en niet bij de organisatie en jouw team past, en hoe jij hier vorm aan geeft. Want alle professionals en organisaties zijn tenslotte verschillend. Dat brengt ons meteen bij het antwoord op de vraag in de titel van dit blog; groei is niet enkel een kwestie van geluk, maar vooral een kwestie van maatwerk.

 

———————————————————————————————————————————————————————————————–
Wil je meer informatie over dit onderwerp? Natascha van Kesteren, Operationeel Manager, gaat hierover graag met je in gesprek. Je kunt Natascha bellen via 06 4619 4816 of een e-mail sturen: natascha.vankesteren@onlyhuman.nl


OOK INTERESSANT
vrijdag 5 april 2019
Waar wil jij professioneel naar toe groeien?
dinsdag 29 januari 2019
‘Een goed begin is het halve werk’. Zes relevante stappen ter voorbereiding op de inhuur van een professional.
Chat met ons via WhatsApp