OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren
5 juli 2018

De grens tussen zakelijk en privé op online platformen

door Marjolein Brokkelkamp

We hoeven jou (hopelijk) niet te vertellen dat een jolig carnavalskiekje als profielfoto op LinkedIn niet de beste manier is om je als professional te profileren. Om nog maar te zwijgen over het sturen van politiek incorrecte tweets. Of het posten van Facebook-berichten die echt thuishoren in de privésfeer. Anouk Bolier, recruiter bij OnlyHuman, ziet in de dagelijkse praktijk echter wel gekkere dingen dan bovenstaande voorbeelden. En deelt daarom graag tips waarmee jij je bij (potentiële) opdrachtgevers op de juiste manier in de kijker kunt zetten via online platformen.

 

Bewustzijn is het sleutelwoord

Met stip op nummer één: wees bewust en selectief als het gaat om het delen van informatie. Je ontkomt er eigenlijk niet aan dat privé en zakelijk door elkaar heen lopen op social media. Probeer het zo veel mogelijk gescheiden te houden. Het pleit voor je als je op alle fronten uitstraalt wie je bent en waar je voor staat. Maar bedenk je wel dat organisaties die jou hebben gevonden op LinkedIn bijvoorbeeld, je vervolgens hoogstwaarschijnlijk ook zullen zoeken op andere social media kanalen. Zie jezelf als een merk waarvan opdrachtgevers willen weten of het binnen de organisatie past. Kortom, het is belangrijk dat je je bewust bent van wat je deelt, eenvoudigweg omdat toekomstige werkgevers jou als persoon vereenzelvigen met wat je voor ze kunt betekenen als werknemer. Hier een goede invulling aan geven, is makkelijker dan je wellicht denkt: maak tijd vrij om je instellingen aan te passen op alle platformen. Beperk de toegang tot privé-foto’s en jouw persoonlijke mening ten aanzien van precaire kwesties tot de mensen die jij selecteert. Denk hierbij ook aan de rol van anderen: zo kun je bijvoorbeeld instellen dat als iemand jou ‘tagt’ in een bericht, jij hiervoor eerst toestemming moet geven.

 

“Zie jezelf als een merk waarvan opdrachtgevers willen weten of het binnen de organisatie past” gaf Anouk als belangrijkste tip tijdens het interview.

 

Andere ‘do’s’

De andere ‘do’s’ beschrijven we korter, al doen ze in de basis niet onder voor de eerste.

 

Geef aan dat je beschikbaar bent

De vraag naar goede communicatieprofessionals groeit gestaag en als jij zo iemand bent, is er een gerede kans dat OnlyHuman jou online vindt. Als jij aangeeft dat je beschikbaar bent voor projecten, zorg er dan voor dat de recruiters in korte tijd een goed beeld van jou kunnen vormen. Deel daarom naast informatie over je werkervaring en ambities ook een foto en een korte schets over jezelf die overeenkomt met je cv. Zo kunnen de recruiters bepalen of je ‘vlees, vis of vegetarisch’ bent en ontdekken waar je onderscheidende kracht ligt.

 

Laat merken dat je graag gevonden wilt worden

Vergeet vooral ook niet om je telefoonnummer te plaatsen en wees bereikbaar en alert op reacties; onbereikbaar zijn of traag reageren, kan worden uitgelegd als gebrek aan interesse. Pak daarnaast de juiste ‘time slots’ om te posten en/of te reageren. De meeste mensen zijn online actief aan het begin van de werkdag, in de pauze, als ze naar huis gaan en vlak voordat ze naar bed gaan. Jouw bericht staat snel onderaan, dus het is zaak om op het juiste moment actief te zijn. Stuur bij uitnodigingen om jou te volgen of contact te maken altijd een persoonlijk begeleidend bericht mee, dit maakt duidelijk dat je bereid bent moeite te doen.

 

En tot slot: deel

Door het delen van (zinnige) informatie over wat je bezighoudt en wat voor anderen interessant kan zijn, doe je ze een plezier én werk je aan het uitbouwen van je netwerk. En dat werkt zowel zakelijk als privé in je voordeel!

 


OOK INTERESSANT
maandag 18 juni 2018
Ben jij voorbereid op een crisis?
woensdag 9 mei 2018
7 Tips voor de professional
Chat met ons via WhatsApp