Ga naar OnlyHuman home

Geef je innerlijke nerd de ruimte

Blog

EMMA begint een beetje de nieuwe ‘hang-out’ te worden van de kennissessies van OnlyHuman. De ruimte, lekker dichtbij het station in Den Haag, leent zich er goed voor. Knus en toch ruimtelijk. Donderdag 27 oktober was EMMA het decor voor de sessie over Big Data van Ingrid Spruit, senior consultant bij HVR Group. Bijna twintig nieuwsgierige communicatieprofessionals, vooral werkzaam binnen gemeente en overheid, schuiven aan voor deze inhoudelijke en intensieve presentatie.

 

Ingrid trapt af met wat big data nu eigenlijk is. In een paar steekwoorden: big data is veel, snel, divers en onbetrouwbaar. Over het onbetrouwbare stuk zegt ze: ‘Je moet de bron altijd checken. En in Nederland mag je niet zomaar data verzamelen zonder dat je van te voren aangeeft wat je ermee wilt doen in verband met privacy.’ En omdat je daarover wel een hele kennissessie apart kunt vullen, parkeren we dit onderwerp voor een later moment.

 

Big data is niet alleen interessant voor marketing, legt Ingrid uit. Zowel ICT, HR, sales, financiën en facilitaire zaken hebben baat bij het gebruik van data. En voor communicatie is big data heel erg waardevol! Het geeft je veel kennis over de organisatie, over de stakeholders en over de relevante waarde die je kunt toevoegen aan de relaties die je aangaat.

 

De communicatieprofessional zou de nerd in zich misschien eens wat vaker moeten aanspreken, want communicatie heeft toegang tot behoorlijk wat datasets. Denk bijvoorbeeld aan data uit on- en offline media monitoring, uit CRM systemen, zoekopdrachten, archieven, netwerkanalyses en onderzoeken.

 

Crisiscommunicatie is bijvoorbeeld een vakgebied dat big data al helemaal heeft omarmd. Zij monitoren en analyseren mensen, motieven en manieren. De opkomst van de newsroom is hier een goed voorbeeld van. Media-, stakeholder-, en issuesmonitoring is daarin dagelijkse praktijk.

 

Ingrid adviseert de communicatieprofessionals zich daarom eens af te vragen wat ze zouden willen weten en hoe ze patronen kunnen herkennen. Op die manier benader je data vanuit een communicatieperspectief. De antwoorden helpen je bij het aanscherpen van inzichten en het toetsen van hypotheses. En je kunt de kwaliteit van communicatie en het communicatieproces verbeteren.

 

Er zijn diverse tools waar je gebruik van kunt maken als communicatieprofessional. Op het gebied van context kun je denken aan de customer journey, de persona’s of de (realtime) stakeholderanalyse. Als het gaat om content heb je bijvoorbeeld social media monitoring tools (bijvoorbeeld Buzzcapture of OBI4one). En gaat het om feedback of actie, dan kun je denken aan microtargeting en automated content.

 

Stof tot nadenken én een reden om eens nieuwe vrienden te maken op afdelingen die beschikken over interessante data!

 

Bekijk de presentatie van Ingrid (pdf) >