OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren
7 november 2018

De juiste boodschap op het juiste moment met behulp van marketing automation

door Marjolein Brokkelkamp

Om klantrelaties te bereiken, te boeien en aan zich te binden, zet OnlyHuman sinds kort marketing automation in. Frank van Noort en Robin Oudheusden, respectievelijk Manager Sales & Marketing en Online Adviseur & Contentstrateeg bij OnlyHuman, vertellen er meer over in dit blog.

 

Voor wie (nog) niet zoveel weet van marketing automation: het brengt twee werelden bij elkaar, namelijk die van marketing en softwaretechnologie. Door content te koppelen aan informatie uit geautomatiseerde systemen, kun je op het juiste moment de juiste boodschap aanbieden voor een specifieke contactpersoon. OnlyHuman zet marketing automation in om effectief en gestructureerd haar inbound marketing activiteiten te organiseren. Zowel in de benadering van potentiële opdrachtgevers als relatiebeheer.

 

Content is ‘key’

“Marketing automation op zich is niets meer dan een proces van ‘lead nurturing’ dat wordt gevoed met content”, benadrukt Frank. “Omdat we met een relatief klein team zijn, kunnen we niet eindeloze hoeveelheden content creëren. Daar willen we ook voor waken, want het lijntje tussen relevant en irritant is dun. Wat we aan kennis delen, moet echt waarde toevoegen voor de ontvanger. Om marketing automation werkbaar te houden, richten we ons in eerste instantie op opdrachtgevers. Op termijn gaan we er ook mee aan de slag voor professionals. We zijn begonnen met een marktscan om kansrijke sectoren te benoemen. Die benaderen we nu in zogeheten sprints van tien weken; dit helpt ons om focus te houden en continu bij te sturen op basis van onze ervaringen. Tijdens het proces testen we welke content en kanalen aanslaan bij de ontvanger en sturen dan bij.”

 

Een continue leerproces

Robin licht verder toe hoe een sprint verloopt: “De basis van elke sprint is een draaiboek. Hierin is onder meer vastgelegd wie de doelgroep is, met welke content we die gaan benaderen en via welke kanalen. Onze aannames worden neergezet in een framework, pas in de praktijk merken we wat werkt en wat niet. Het is een continue leerproces, maar ‘de jas gaat steeds lekkerder zitten’. Sales, marketing en content-creatie sluiten steeds beter op elkaar aan in het traject.”

 

‘Als het zoemt, creëer je energie’

“De eerste sprint richt zich op gemeenten. Er werd gestart met een doelgroep-specifieke campagne in print (Binnenlands Bestuur) en online (LinkedIn). Daarnaast is onze algemene merkcampagne op de radio (BNR) te horen. Het moet gaan zoemen, want dan creëer je energie”, vervolgt Robin. “Vrijwel tegelijkertijd gingen we het gesprek aan met gemeenten en specialisten. Dit alles met als doel om in kaart te brengen wat de uitdagingen en ontwikkelingen zijn op het gebied van communicatie binnen deze sector. Door de samenwerking op te zoeken met onze opdrachtgevers ontstaat een bijzondere vorm van co-creatie: wat wij leren in onze gesprekken verrijken we met de kennis en ervaringen van specialisten en onze professionals uit het vakgebied. De uitkomsten geven we terug in de vorm van nieuwsbrieven, blogs, een sectorspecifieke whitepaper en een inhoudelijke kennissessie.”

 

OnlyHuman als kennispartner

Frank: “We creëren een verwachting, namelijk dat OnlyHuman naast de arbeidsbemiddelaar voor communicatie -en marketingprofessionals, ook een kennispartner is. Wij maken hierin het verschil door de verbindingen te leggen, kennis op te halen en deze daarna ook weer te delen. Tijdens de sprints doen wij dit binnen één specifieke sector. Onze relevantie voor (potentiële) opdrachtgevers en professionals wordt hierdoor enorm versterkt. Met marketing automation ondersteunen wij dit proces. En zo moet je het ook zien. Niet als doel op zich, maar als middel om op basis van data op het juiste moment relevante content aan te bieden aan de juiste persoon.”

 

Mis geen enkel blog en schrijf je in voor onze nieuwsbrief via deze link. Meer weten over onze kennissessies of de impressies van de afgelopen sessies teruglezen? Dat kan hier

 

Heb jij vragen over marketing automation bij OnlyHuman? Neem dan contact op met Frank van Noort of Robin Oudheusden via 070 302 20 20.


OOK INTERESSANT
dinsdag 1 mei 2018
Toegevoegde waarde van een gespecialiseerd bureau
donderdag 11 oktober 2018
Laat LinkedIn voor je werken
Chat met ons via WhatsApp