OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren

Spoorzone Delft

“Dat mensen kritisch zijn, is niet erg. Dat houdt ons alleen maar scherp.”

Spoorzone Delft – Monique Eikelenboom

Communicatiemanager Spoorzone Delft

 

Achtergrond van de opdracht

Spoorzone Delft is een samenwerking van ProRail en de gemeente Delft. Het project realiseert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu een spoortunnel en ondergronds station, dat direct is aangesloten op een efficiënt vervoersknooppunt waar trein, bus, tram, fietsers en voetgangers samenkomen. Daarmee ontstaat er voor de gehele regio een hoogwaardige toekomstbestendige openbaarvervoerverbinding.

 

Tegelijkertijd worden ook een nieuw stadhuis, een ondergrondse parkeergarage en fietsenstallingen gemaakt en ontstaat er ruimte voor de realisatie voor een nieuw stadsdeel op de plaats waar eerst het spoorviaduct stond. In het hart van de stad verrijst een nieuw stadsdeel met ruimte voor eigentijds wonen en werken, omringd door grachten en groen. Door veel aandacht te geven aan omgevingsmanagement en communicatie met alle betrokkenen, is zelfs na jarenlange overlast het draagvlak voor het project nog steeds hoog.

 

Een nieuwe spoortunnel, een ondergronds station, een nieuw stadhuis, parkeergarage en fietsenstalling… En dat allemaal in het centrum van Delft. Dit is een niet zo maar een project, maar een megaproject! Hoe pak je dat aan als communicatiemanager?

“Ja, het is inderdaad een groot en complex project! Het team Communicatie werkt voor twee opdrachtgevers: Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft (gemeente Delft) en ProRail. Dat betekent dat er veel onderlinge afstemming moet plaatsvinden en dat je de belangen van de betrokken partijen goed in het vizier moet hebben. Het ontwikkelingsbedrijf en de projectorganisatie van ProRail zitten in het zelfde pand en dat maakt de samenwerking gemakkelijk. Er is bijna dagelijks afstemming en we lossen eventuele issues snel en in goed overleg op. Daarnaast zijn er ook veel contacten met de lijnorganisaties. En verder moet je natuurlijk vooral naar de omgeving kijken en dat doen wat nodig is om alle betrokkenen zo optimaal mogelijk bij het project betrekken.

 

Hoe zorg je ervoor dat het project zichtbaar blijft en dat betrokkenen jullie weten te vinden?

“Alle communicatie verloopt vanuit één afzender: Spoorzone Delft. Dat maakt ons herkenbaar en benaderbaar. Er is veel direct contact tussen het project en de omgeving, bijvoorbeeld via informatiebijeenkomsten, open dagen en de omgevingstelefoon. Verder zetten we alle kanalen in die je maar kunt bedenken: de site, brieven, e-mail, social media enzovoort. Deze aanpak blijkt effectief. We spreken regelmatig bewoners die spontaan aangeven dat zij blij zijn met de manier waarop we ze op de hoogte houden en contact onderhouden. Een mooi compliment!”

 

Verder is er in de directe nabijheid van het project het informatiecentrum. Dit centrum wordt altijd druk bezocht. Niet alleen door omwonenden, maar ook door veel verschillende groepen geïnteresseerden uit Nederland en ver daar buiten.

 

Hoe belangrijk is omgevingscommunicatie bij dit project?

“Mijn antwoord is een open deur natuurlijk, maar het is enorm belangrijk. Alle werkzaamheden vinden immers plaats binnen een compact gebied en hebben impact op de omgeving. Bewoners en ondernemers hebben regelmatig last van de werkzaamheden. Zo’n langdurig en groot project vraagt veel van de omgeving en dus moet je die er ook bij betrekken.”

 

“We hebben daarom veel bijeenkomsten, waarin we het werk maar ook het perspectief laten zien: hoe ziet het er straks uit als alles klaar is? Het wordt heel mooi, maar als je elke dag naast een bouwput zit, dan kun je dat niet altijd meer zien. Daarom zijn bijvoorbeeld rondleidingen en de open dagen, met maquettes en visualisaties, zo belangrijk. Dan weet je weer waarvoor je het doet. Of waarvoor je het ondergaat.”

 

De vernieuwingen rondom het oude treinviaduct was ook een wens vanuit de bewoners van Delft, toch?

“Ja, inderdaad. De bewoners waren het oude treinviaduct uit de jaren ’60 helemaal zat. Het was ooit een gewenste oplossing, om het treinverkeer boven het maaiveld te laten plaatsvinden. Maar het is nu veel drukker op het spoor dan vroeger. Daarom is het initiatief ontstaan om een spoortunnel te maken en zo een einde te maken aan de overlast van het spoor. Op de plaats van het oude viaduct en het gebied er omheen ontstaat ruimte voor nieuwe bebouwing.”

 

Monique_Eikelenboom klein

 

 

Het klinkt alsof er helemaal geen weerstand was voor dit project…

“Nou, die is er ook wel hoor! En dat is natuurlijk niet raar. Je moet nagaan dat dit project nu al zeven jaar bezig is. Je bouwt niet zomaar even twee spoortunnels met alles wat daarbij komt kijken in het centrum van een stad. Er zijn kinderen geboren in de omgeving die niet beter weten dan dat er gebouwd wordt. Maar de mensen gaan er buitengewoon goed mee om. Je merkt dat Delft een ingenieursstad is. Die oprechte interesse in bouwkunde en civiele techniek is bijzonder. Bovendien hebben veel bewoners ook gewoon verstand van zaken: dat maakt het voor ons makkelijker om de nadelen van zo’n intensief project te bespreken. Dat gezegd hebbende; het neemt niet weg dat we uitermate zorgvuldig moeten blijven.”

 

“We proberen de betrokkenheid daarom zo hoog mogelijk te houden. Dat betekent dat je je moet laten zien, contact houdt, dat je er moet zijn; op social media, in de krant, op regionale tv-zenders. Ja, er zijn negatieve reacties, maar er zijn ook positieve geluiden. Mensen corrigeren elkaar daarin.”

 

Het project is al zeven jaar aan de gang, is er in die tijd iets gebeurd waardoor het sentiment rond het project veranderde?

“Vlak voordat het project in uitvoering ging, begon de financiële crisis. Delft moet uit opbrengsten van de gebiedsontwikkeling haar bijdrage aan de tunnel betalen. Dus toen de crisis toesloeg en de opbrengsten achterbleven bij de verwachtingen, ontstond voor de gemeente Delft een tekort op de gemeentelijke begroting. Met als resultaat dat er bezuinigd moest worden. In 2014 bleek dat dat tekort nog groter was dan verwacht en dat leverde veel kritiek op. Het tekort op de Spoorzone had namelijk direct gevolgen voor de stad.”

 

Die kritiek is begrijpelijk. Wat is er toen gedaan?

“Dat het project een zware financiële dobber is voor de gemeente is een feit. Dat moet je niet bagatelliseren. Tegelijkertijd gebeurt er wel iets bijzonders. De stad ondergaat een ware metamorfose. Het is een cliché, maar daarom niet minder waar; na het zuur komt het zoet. En dat mensen kritisch zijn, vind ik niet erg. Dat houdt ons alleen maar scherp. Omgevingscommunicatie is vooral een kwestie goed luisteren.”

 

Waar staan jullie nu?

In het voorjaar van 2015 zijn onder grote belangstelling van pers en publiek de nieuwe spoortunnel, de stationshal, het ondergrondse station en het busplein in Delft in gebruik genomen. Maar het project is nog niet klaar! Eind 2016 moet het stadskantoor helemaal gereed zijn en ter voorbereiding op Programma Hoogfrequent Spoorvervoer wordt er nu nog gebouwd aan een tweede spoortunnel die eind 2017 casco opgeleverd wordt en in 2023 klaar is voor gebruik. Eind 2017 moeten ook de ondergrondse parkeergarage, fietsenstallingen en de inrichting van de openbare ruimte in het gebied klaar zijn.”

 

Je vertelde dat er ook een nieuw stadsdeel komt, wanneer is dat gereed?
“De bouw van Nieuw Delft, met circa duizend woningen en 40.000 m2 commerciële ruimte, gaat nog door tot 2025. Je kunt je voorstellen dat wij naast de al lopende activiteiten nu ook behoorlijk druk zijn met de communicatie rondom dit nieuwe stadsdeel. De eerste 100 kavels zijn verkocht en de eerste paal is dit voorjaar geslagen. Daar hebben we natuurlijk een feestje van gemaakt. Veel grote ontwikkelaars hebben zich tijdens de financiële crisis teruggetrokken, maar inmiddels groeit de belangstelling weer, van zowel particuliere opdrachtgevers als ontwikkelaars. Er is veel animo voor en dat kan ik mij goed voorstellen. Je zit in het hart van Delft, vlakbij het OV, in de buurt van allerlei goede voorzieningen. Er komt een mooi stadspark, bovenop het tunneldak. Het is echt een bijzondere plek om te wonen en werken straks. Delft komt wat dat betreft haar motto na: ‘Creating History.’”

OPDRACHT SPECIFICATIES

Opdrachtgever:

Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft ( gemeente Delft) en ProRail BV

 

Opdracht:

Communicatiemanager van het team en lid van het MT van Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft (OBS) als het kernteam van ProRail voor Spoorzone Delft.

 

Rol OnlyHuman:
Inzet communicatiemanager

 

Inhuurvorm:
Interim

 

Periode:
September 2014 tot heden

 

SCHRIJF JE BIJ ONS IN

Maak een profiel aan en wij gaan op zoek naar een goede match.

 

Schrijf je in