OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren

Provincie Noord-Holland

"Bij weerstand moet je vooral laten zien dat je luistert"

Provincie Noord-Holland – Gonny van Alewijk (1965)

Communicatie adviseur Masterplan N201+ projectbureau

 

De Provincie Noord-Holland realiseert tussen 2007 en 2014 de omlegging van de drukste provinciale weg van Nederland; de N201 in het gebied tussen de A4 bij Hoofddorp, de A9 bij Amstelveen en Amstelhoek. Dit is hard nodig om de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in dit economisch belangrijke gebied te verbeteren. De aanleg van de nieuwe N201 is het grootste infrastructurele project in Noord-Holland. De communicatie adviseur heeft als taak de omgeving met bedrijven, burgers, partners en stakeholders zo goed mogelijk te informeren.

 

De omlegging van zo’n drukke weg, dat is vast niet zo maar tot stand gekomen…

“Dat klopt, over de omlegging van deze weg is ruim 40 jaar lang gepraat. Niet zonder reden overigens, want de weg heeft dagelijks 60.000 weggebruikers te verwerken en gaat dwars door de kernen van Aalsmeer en Uithoorn. De nieuwe weg loopt haaks door de bestaande lintbebouwing. En buitengebied. Daarnaast liggen grote bedrijven als Schiphol en Flora Holland in dit gebied en voor hen is bereikbaarheid cruciaal. Het is dus logisch dat de provincie niet ondoordacht aan dit megaproject is begonnen.”

 

Je hebt zelf vijf jaar voor het projectbureau gewerkt. Is je opdracht in die tijd veranderd?

“Ja, ik had eigenlijk elk jaar een nieuwe opdracht. Toen ik net begon, stapte ik op een rijdende trein. Het project Omlegging Aalsmeer-Uithoorn was al in volle gang en leverde veel weerstand op. Bedrijven zoals Schiphol, omwonenden en het dagelijkse verkeer hadden veel hinder van de werkzaamheden. Na een half jaar besloten we de communicatie om te gooien naar een integrale corporate aanpak. Dat zorgde voor meer herkenning, duidelijkheid en een efficiëntere manier om informatie te verspreiden.” De andere projecten heb ik vanaf de start tot en met de oplevering begeleidt.

 

Zorgde die nieuwe aanpak ook voor minder weerstand?

“Je kunt met communicatie niet alle hinder wegnemen, wel uitleggen. Soms zijn beslissingen al genomen, terwijl mensen het gevoel hebben dat ze nog inspraak hebben. De weerstand is ook begrijpelijk, je komt soms letterlijk op iemand z’n erf met zwaar materiaal. Natuurlijk probeer je voor zo min mogelijk overlast te zorgen, maar dat lukt niet altijd. Dus je biedt een luisterend oor en kijkt in individuele gevallen wat je kunt doen. Als team zoek je naar creatieve oplossingen: een paar hotelovernachtingen bijvoorbeeld, of een flinke bos bloemen. Zoals ik al zei, met communicatie kun je helaas niet alles voorkomen, maar je kunt wel laten zien dat je luistert en dat je de klachten serieus neemt.”

 

Wat is de valkuil bij dit soort intensieve communicatieprojecten?

“Dat je denkt dat je voldoende hebt gecommuniceerd. Ik heb meegemaakt dat we ervan overtuigd waren dat we alle middelen hadden ingezet, dat iedereen wist van de hoed en de rand… En dat uiteindelijk je bericht of actie meer vragen dan antwoorden oplevert. Ben je ineens drie dagen bezig met crisiscommunicatie. Ondanks alle grondige voorbereidingen, informatiebijeenkomsten, een bezoekerscentrum, persberichten en online berichtgeving.”

 

Kun je dat voorkomen?

“Nee, dat denk ik niet. Verkeer is net als water: het zoekt de weg van de minste weerstand. En als je alle gaten dichttimmert krijg je een stuwmeer. Ik ga uit van de 80/20 regel: met je communicatie bereik je 80% van je doelgroep, 20% ziet het niet. 100% behalen is onmogelijk. Je kunt niet voorkomen dat mensen je bericht niet oppakken, het niet horen, niet lezen. Andersom heb ik het overigens ook meegemaakt, dat je denkt: nu gaat het vast helemaal mis, dit is te veel overlast. En dan is er geen vuiltje aan de lucht. Het is gewoon niet te voorspellen.”

 

Waar heb je wel invloed op als communicatie adviseur?

“De manier waarop je omgaat met weerstand en klachten zodat het niet gaat sudderen. Je moet vooral duidelijkheid bieden, zorgen dat mensen beslissingen uiteindelijk accepteren en aangeven wat wel en wat niet kan. Het is een cliché, maar wel waar: vertrouwen krijg je niet, dat moet je verdienen. Dat betekent in mijn optiek dat je moet doen wat je zegt. En het vraagt, naast je vaardigheden als communicatieprofessional, om empathie en een goede sociale antenne.”

 

En je moet als projectbureau goed op elkaar ingespeeld zijn…

“Absoluut. De sfeer in het team was belangrijk: je moet op elkaar kunnen rekenen en je hebt mensen nodig die niet te beroerd zijn om ook buiten hun eigen werkveld dingen op te pakken. Op die ‘schouders-eronder’ houding werden collega’s geselecteerd, niet alleen op basis van kennis en opleiding. De teamspirit was zelfs zo goed dat we zelfs nu nog bijna dagelijks contact met elkaar hebben in een groeps-whatsapp.”

Opdracht specificaties

Opdrachtgever:        

Provincie Noord-Holland

 

Opdracht:                      

communicatie managen Projectbureau N201+

 

Rol OnlyHuman:       

inzet communicatie adviseur

 

Inhuurvorm:              

interim

 

Periode:          

2008-2013

BLIJF OP DE HOOGTE

Mis niets van het laatste nieuws van OnlyHuman!

Meld je nu  aan voor onze nieuwsbrief.

 

 

Schrijf je  in

 

SCHRIJF JE BIJ ONS IN

Maak een profiel aan en wij gaan op zoek naar een goede match.

 

Schrijf je in