Ga naar OnlyHuman home

Is WhatsApp de NextStep in recruitment?

Blog

De chat/sms tool WhatsApp ligt op de lippen van iedere zelfrespecterende organisatie die niet de boot wil missen met de laatste ontwikkelingen in klantcontact of kanalen inzet. De populariteit in gebruik onder de massa valt zeker niet te ontkennen. Immers, iedere ontwikkeling die het businessmodel van de gemiddelde telecomprovider zo kan ‘disrupten’ moet serieus worden genomen.

 

Zo werd met veel aandacht de laatste trend in recruitment gelanceerd, solliciteren met een video via WhatsApp. Kandidaten nemen met hun smartphone een korte videoboodschap op voor een vacature. Op basis van deze video besluit de recruiter of de kandidaat wordt uitgenodigd. Dit omdat “de markt schreeuwt om vernieuwing…”

 

Is deze snelle en op ‘face value’ gebaseerde manier van solliciteren inderdaad de ontwikkeling waar de markt op zit te wachten? We leggen het voor aan onze eigen recruitment specialisten: Carly, Geert en Claudia!

 

Hun meningen variëren van ‘niet relevant’ naar ‘mogelijk interessant om als pilot uit te proberen’.

Echter de consensus is wel dat de diepgang en professionaliteit mist in deze manier van werken.

Carly: “Ik vind dit voor ons niet relevant. Voor onze functies komt daar veel meer bij kijken en heb je een volledig profiel nodig om een goed beeld te krijgen van iemands ervaring.”

 

Het filmpje alleen kan geen solide basis zijn voor een goede match, aldus Geert:

“Je krijgt een eerste indruk en laten we eerlijk zijn, ook dat zegt wat. Desalniettemin, ik zou niet zo snel iemand afwijzen puur op basis van zo’n filmpje als iemand bijvoorbeeld wel een top cv heeft.”

 

Ook Claudia deelt zijn mening: “Ik denk dat het wellicht een nuttige tool kan zijn PUUR voor de eerste introductie. Dat neemt niet weg dat extra info en kennismaking nodig zijn om tot een bepalende beslissing te komen. “

 

Een goede eerste indruk is heel belangrijk en gebruik van de mogelijkheden als video maken dit nog eenvoudiger. Maar dan enkel als een toegevoegde waarde naast een CV. Omdat het selecteren op video alleen, de toegevoegde waarde van de recruiter wegneemt: het matchen van de optimale kandidaat bij de opdracht én organisatie.

 

Want opdrachtgevers willen juist geholpen worden in het selectieproces. Zij zitten niet te wachten op een stapel CV’s waaruit zij moeten kiezen. Ze moeten kunnen vertrouwen op de kennis van de recruiter om de uitdaging van de opdracht te doorgronden en op basis daarvan een gekwalificeerde kandidaat voor te stellen. Zodat de opdrachtgever wéét dat de voorselectie heeft plaatsgevonden. Tijd besparing en beter eindresultaat door een sluitende match!

 

Video solliciteren via WhatsApp is niets nieuws. Een aantal jaar geleden zagen we ook al, gestuwd door de hype rond talentenshow Idols, de ‘stip’ als sollicitatietool voorbij komen. Sommige ontwikkelingen komen en gaan, andere blijven en veranderen onze manier van werken. Wij blijven ze in ieder geval volgen met een gezonde nieuwsgierigheid.

 

Hier de link naar het originele artikel van Emerce.