OnlyHuman plaatst cookies uitsluitend om de site beter te laten functioneren en bezoek te monitoren. Lees meer    Accepteren
24 november 2017

Waarom is dat drolletje zo blij?

door Mariska Lokker

Het is de perfecte locatie voor een kennissessie over emoji’s: COMM, het Nieuwe Museum voor Communicatie in Den Haag. In het prachtig gerenoveerde pand huist alles wat met communicatie te maken heeft, dus het verhaal van emoji-expert Lilian Stolk is hier helemaal op z’n plek.

 

‘Het was pas een aantal jaar geleden dat ik erachter kwam dat emoji’s opgebouwd zijn uit code’, vertelt Lilian over haar onderzoek naar de symbolen die ondertussen niet meer weg te denken zijn uit onze manier van digitaal communiceren.

 

De eerste emoji werd in 1999 ontworpen door Shigetaka Kurita, een Japanse programmeur die deel uitmaakte van een team dat werkte aan het i-mode mobiele internetplatform. Voor de jongeren onder ons: de eerste mobiele telefoons hadden maar een klein schermpje, waarmee je alleen via i-mode kon internetten.

 

Poep is een gelukssymbool
‘De meeste mensen denken dat emoji ‘emotie’ betekent, maar dat is niet zo. Het is Japans voor het begrip beeld-karakter’, legt Lilian uit. De Japanse oorsprong van de symbolen is nog steeds te zien en zorgt af en toe voor verwarring. Zo is het blije drolletje ontstaan omdat het woord ‘poep’ in het Japans heel veel lijkt op het woord ‘geluk’. Het drolletje is dus eigenlijk een gelukssymbool.

 

Tip: In het museum vind je een hele muur met verschillende emoji’s en logo’s, waar je de exacte betekenis op de achterkant kunt terugvinden. Leuk om je kennis te testen!

 

Use it wisely
Als je emoji’s zakelijk gebruikt, of in corporate communicatie, heeft Lilian een belangrijke tip: ‘Gebruik emoji’s alleen zoals je dat ook doet in het gewone leven, dus op een informele manier en altijd in combinatie met tekst.’ General Motors heeft ooit een heel persbericht in emoji’s geschreven, omdat de auto in kwestie ‘te mooi was om in woorden te vatten.’ Leuk bedacht, maar niemand snapte wat er in het persbericht stond. Het idee om dit blog geheel in emoji’s te schrijven, heb ik dan ook maar laten varen. ‘Use it wisely’: dat is het motto.

 

Opvolger van emoji
Verder is de opvolger van de emoji in Japan al aan een enorme opmars bezig: stickers. In iMessage kun je nu zelf stickersets maken (open een iMessage en tik op de ‘A’). ‘Het leuke van stickers is dat je je eigen creativiteit gebruikt. In Japan is het nu al gebruikelijk dat je bijvoorbeeld je vrienden goedemorgen wenst met elk keer een andere sticker.’

 

Uiteindelijk gaan we zelf aan de slag om een emoji te ontwerpen en mogen we een winnaar uitkiezen. De top vijf van onze zelfgemaakte symbolen neemt Lilian op in haar onderzoek over het gebruik van emoji’s.

 

Oh, en de winnende emoji? Een waarvan je je afvraagt waarom ‘ie nog niet is opgenomen in het kleine toetsenbordje op je telefoon: het symbool van Netflix!

 


Lilian was te gast in RTL Late Night: bekijk het fragment waarin ze vertelt over haar onderzoek en over de betekenis van sommige ‘onschuldig’ lijkende emoji’s ;-)


OOK INTERESSANT

donderdag 4 mei 2017

Het lastige huwelijk tussen tekst en beeld

donderdag 23 maart 2017

To vlog or not to vlog?

dinsdag 21 maart 2017

OnlyHuman Kennissessies