Ga naar OnlyHuman home

Geef je organisatie smoel met Instagram

Blog

Eigenlijk zou dit geen blog moeten zijn, maar een Instagram-story. Alleen, OnlyHuman heeft geen Instagram account. Maar dat gaat wellicht veranderen na de inspirerende en leerzame kennissessie van Instagram goeroe Kirsten Jassies. Want samen met ruim veertig communicatieprofessionals besluiten we al snel: er ligt nog een wereld open voor organisaties op dit populaire social media kanaal.

 

Het was de hamvraag tijdens deze kennissessie: is Instagram nou een handig communicatiemiddel voor organisaties? Je ziet immers alleen maar beeld, je kunt het niet inplannen, niet delen, niet downloaden, dus hoe kan een Instagram post ooit viral gaan?

 

Denk in formats

Volgens Kirsten moet je Instagram dan ook benaderen als een magazine. “Probeer te denken in formats: kies een duidelijke doelgroep en focus je op één onderwerp. Het heeft geen zin om alleen maar algemene beelden te laten zien van dan weer eens dit, dan weer eens dat. Instagramgebruikers kijken naar je hele ‘feed’ en zoeken echt naar een bepaalde stijl of sfeer.”

 

Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld I Amsterdam, Rijkswaterstaat, NOS kort en Werken bij Defensie.

 

Persoonlijk

“Instagram is niet voor elk bedrijf geschikt. Het kost, net als elke andere social media tool, tijd en energie. Je kunt er ook voor kiezen om een medewerker van je organisatie te laten instagrammen. Zo heb je bijvoorbeeld Jan-Willem, een politievlogger met maar liefst 45.000 volgers. Of Boswachter Tim, die via Twitter en Instagram beelden en video’s laat zien van zijn werk. Zij geven op een persoonlijke manier ‘smoel’ aan het werk van de politie of Staatsbosbeheer. Daarmee bereiken ze een nieuwe doelgroep, die je met meer reguliere communicatiemiddelen misschien niet zo snel aanboort.”

 

Instagram stories

Met het toevoegen van Insta-stories, korte ‘verhaallijnen’ die je kunt toevoegen en die na 24 uur weer verdwijnen, heeft Instagram goud in handen. De korte beeldvullende filmpjes van maximaal 15 seconden en foto’s waar je grappige effecten of filters op kunt loslaten, zijn enorm populair. “Je kunt met de stories je organisatie echt laten leven bij je doelgroep. Door bijvoorbeeld ‘behind the scenes’ filmpjes, of foto’s van medewerkers op de werkvloer te plaatsen. En door het toevoegen van locatie- en plaats tags vergroot je het bereik en de betrokkenheid van je stories.”

 

Instagram werkt voortdurend aan nieuwe features. Zo kunnen we binnenkort posts inplannen (via concepten in Instagram) en links toevoegen aan beeld. En Instagramfoto’s delen? “Ongetwijfeld. Dat komt er  aan”, verzekert Kirsten ons.

 

Influencers vinden

Via brandengagementindex.nl krijg je inzicht wie de grootste influencers zijn in Nederland en daarbuiten. Influencers hebben vaak miljoenen volgers en worden dan ook betaald om een post te plaatsen over een merk of product. Je vindt ze vooral in de wereld van sport en mode, maar het loont de moeite om een onderzoekje te doen naar populaire Instagrammers die voor jouw organisatie relevant zijn.

 

Het is wel handig om het kaf een beetje van het koren te scheiden. Je kunt namelijk makkelijk Instagramvolgers kopen, waardoor je populair lijkt maar het helemaal niet bent. NOS Mashup heeft uitgezocht waar je op moet letten en dit in drie handige video’s op een rijtje gezet.

 

Twaalf tips van Kirsten!

 

  • Volg meer mensen
  • Like & reageer meer
  • Plaats vaker foto’s/Video’s
  • Analyseer de timing
  • Gebruik relevante hashtags
  • Tag anderen in je foto
  • Werk met influencers
  • Sluit je aan bij Instagram poses
  • Herhaal je successen
  • Adverteer
  • Gebruik insta-stories
  • Stap over op een bedrijfsprofiel

 

Check ook de Slideshare van Kirsten voor meer interessante links en trends op het gebied van Instagram.