Ga naar OnlyHuman home

Het best bewaarde geheim over bloggen

Blog

Dit is een blog over een kennissessie over bloggen, waarover de blogger in kwestie zelf ook een blog heeft geschreven. En als dát nog niet zorgt voor het Dröste-effect, weet dan dat de schrijver van dit blog in kwestie ook een blogger is. Best verwarrend, maar je krijgt wél een paar gouden tips.

 

Een zaal vol aandachtige communicatieprofessionals luistert op deze derde donderdag van juni naar Bastiaan Vercouteren, zakelijk blogger pur sang met een indrukwekkende track record als het gaat om het online geschreven woord. In twee uur tijd neemt hij ons mee langs begrippen als traffic genereren, bounces, invalshoeken en zoekwoorden.

 

Maar hij begint met de hamvraag. Waarom zou je bloggen? In ieder geval om deze 5 redenen:

 

1. Je kunt je expertise laten zien
2. Omdat Google van blogs (dynamische content) houdt
3. Je genereert traffic op je site
4. Je wordt er slimmer van omdat je zelf ook dingen moet opzoeken
5. En je hebt er jarenlang plezier van

 

Zakelijk blog is nooit commercieel

Voor zakelijke blogs gelden dezelfde wetmatigheden als persoonlijke blogs: ze zijn persoonlijk, verschijnen regelmatig en je kunt als lezer reageren. Knoop alleen deze belangrijke stelregel in je oren: een zakelijk blog heeft nooit een commerciële insteek. Anders is het een reclamepraatje en daar zit de gemiddelde bezoeker niet op te wachten.

 

Kijk eens onder de grond

De vingers gaan omhoog: hoe kom je dan aan leuke en interessante content? ‘Kijk eens onder de grond van je bedrijf’, suggereert Bastiaan. Je kunt klanten interviewen, mijlpalen bespreken, events verslaan, best practices laten zien, een gastblogger vragen, tips geven of de meest gestelde vragen over je product/dienst beantwoorden. Mogelijkheden genoeg, je moet er alleen even voor gaan zitten.

 

Tip tussendoor

Google is your best friend als blogger. Je doet er ideeën op Google beloont je harde werk door je steeds hoger in de ‘ranking’ te zetten, zodat je beter wordt gevonden. Maar er is meer dan Google. Check Übersuggest bijvoorbeeld eens als je andere of nieuwe zoekwoorden nodig hebt.

 

Het blog moet je wel pakken

Je hebt een leuke invalshoek gevonden. Mooi! Nu is het zaak je blog goed op te bouwen. Een goed opgebouwd blog ziet er schematisch gezien zo uit:

 

[Pakkende kop]
[Pakkende inleiding]
[Interessante body tekst mét tussenkopjes]
[Pakkende afsluiter]
[Call to action]

 

Gratis inspiratie

Hè? Wacht even. Een zakelijk blog mocht toch niet commercieel zijn? Wat doet die call to action dan aan het eind? Bastiaan legt uit: ‘Een zakelijk blog fungeert vooral als springplank naar je sales, of dienstverlening. In het blog zelf deel je vooral kennis of inspiratie: je geeft het gratis weg. Maar aan het eind van je verhaal kun je natuurlijk prima iets zeggen als: ‘Wil jij ook eens aanschuiven bij zo’n interessante kennissessie op de derde donderdag van de maand? Dat kan! Meld je even aan via info@onlyhuman.nl en je krijgt de aankondigingen vanzelf in je mail.”

 

Nee, ik was het niet vergeten…

Ook professionele bloggers zitten wel eens zonder inspiratie. Wat ze dan doen is een tijdje rondneuzen op Answerthepublic. Probeer het zelf maar even uit en je hebt binnen no time een gevulde contentkalender. Niet doorvertellen.

 

PS Lees vooral het blog van Bastiaan: De 22 belangrijkste vragen over bloggen. Daarin beantwoordt hij alle vragen waar tijdens deze kennissessie geen tijd meer voor was.